• 2013-09-01, 20:02
  • 48
Fastare rumpa på 100 dagar

Jag har idag antagit utmaningen, 100 squats om dagen i hundra dagar. Vår gemensamma vän Johan har varit här och hälsat på idag och vi satt och pratade om träning. Efter 35 händer det en del och rumpan åker bara längre och längre ner. :) Visst vill vi ha en fastare och vältränad rumpa?! Fördelen med att ha en stark rumpa är inte bara att den är snygg- är musklerna inte i form så lyfter ryggens muskler onödigt mycket och kan ge dig smärtor. Hållningen blir bättre och ju mer uthålliga musklerna  är, desto mindre trötta blir de. Detta gäller även dig.

Johan är otroligt duktig när det gäller kost och träning och idag har jag antagit världens roligaste utmaning, är ni med ni också?

Utmaningen går ut på att man ska göra 100 squats om dagen i hundra dagar! Du väljer själv tempo och om du vill göra 5 åt gången eller 30 och alltså dela upp det-Det viktiga är att du gör 100 varje dag. Och enkelt hemma i vardagsrummet.

Ju mer du tränar desto mer kommer du att klara av, detta är en grym träning tycker jag för man vill hela tiden förbättra och tänk vilka resultat vi kommer få se om 100 dagar. Ni kommer garanterat att få se stor skillnad både i uthållighet och en fastare rumpa.

Jag har precis kört 100 stycken och delade upp det i några omgångar, jag hade högt tempo och var genomsvettig efteråt. Jobbigt men fantastiskt roligt! Mitt mål är 100 stycken med hopp i ett sträck, Johan säger jag ska klara det och jag känner skräck haha men det SKA gå. Han skulle filma och se till att lägga upp här inne sa han ;)

Klicka på länken längst ner, där ser ni exakt hur man ska göra squats. Man ska ner djupt, fötterna ska stå axelbrett och vinkla fötterna något utåt. Jag går ner lite saktare så känns det  lite mer och upp lite fortare. Tänk på att inte lyfta hälarna.

Johan har inga träningskläder men visar hur djupt ner man ska-Han berättar mycket för mig och Janne om kost och träning- jag förmedlar gärna till er om ni vill hänga med oss!

Upp och ner …. upp och neeeeeer…..

… det är roligt att träna. =)

Johan är snäll som vill hjälpa till, han tog även fram en film till er så ni gör rätt. Den hittar ni HÄR.  Är ni med mig på utmaningen? Alla kan vara med, ni kör i ert tempo men glöm inte 100 om dagen varje dag i hundra dagar. Johan säger att vi kommer få fantastiska resultat! Det gillar vi, eller hur? Vi kommer märka hur bättre och starkare vi blir varje dag… För varje dag vill man känna att det gå bättre och bättre. Vi kommer klara fler i ett sträck för varje dag som går.

Är man bortrest kan man göra det ändå, missar man en dag får man börja från noll. Detta gäller även om man blir sjuk.

Jag har även lagt in detta på instagram precis och det vore roligt om även ni gjorde det så går jag in och gillar era bilder ni taggat på era squats! Varje vecka kommer jag sedan att lägga upp flera bilder från era hashtags här på bloggen så får vi alla ta del av dom? Det vore väl kul? Allt blir roligare om vi gör det tillsammans.

Hashtagga #squats100dagartoftby så hittar jag era squats på insta! Ni behöver inte tagga varje dag… men när ni känner för det och vill, skriv gärna hur det går!

Nu kör vi!

För er som redan kört detta, öka och lägg till hopp på varje squats hälsar Johan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Nina 4 år sen

Lycka till att bygga en rumpa av detdär, för det första ska du inte träna samma muskelgrupp varje dag, för det andra så ska du öka vikterna, kör 1 timme tungt benpass/veckan istället

Nannie 4 år sen

Jag hakar på detta:)

YKW http://ykw69.blogspot.se/ 4 år sen

Stil klass och attityd!

Stefan 4 år sen

Varför inte bara köra 4×10 och belasta med vikt?
Efter några dagar så svarar inte kroppen på samma sätt som den gör om man tillsätter vikter och varierar antal reps,vikt osv.
Säger inte att det är fel det du/ni gör men vill man bygga rumpa och quadriceps,lägg på vikter och börja gymma istället.

Lottis SKPG 4 år sen

Jag hänger på. Började en dag försent men det är väl bara att köra en dag längre. Nu ska min lilla fjantiga långlöparhäck växa :-). Nu kör vi!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Ja man kör 100 dagar från den dagen man börjar!

Kram och kämpa på :))

Emelie 4 år sen

Hej :) hur funkar tandblekningen? Supertacksam för svar :) :) / Emelie

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Hej!

Jag testade snabbt en gång men gillade den. Ska göra igen lite längre nästa gång och skriva om den mer.
MEN absolut- den funkar.
Och är billig …:)

Kram

Masale 4 år sen

Låter som om det funkar…men kan man få en ”före och efterbild” på dig kanske? Så att man kan se att det gör resultat ? ;-) Tack för en go blogg…inspirerande verkligen :-)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Tack :)

Jajamen :) nu är ”förebild” fotad.
”Efter” kommer om 97 dagar…. :)

Kram Johanna

Lena 4 år sen

Nu har jag gjort 70 st, 30 kvar innan dagen är slut! En fråga: När jag gör övningen så ”krasar” det i knäna, någon som känner igen det? Är det farligt? Det gör inte ont men det låter lite läskigt.

Svar på kommentaren:
Johan 4 år sen

Det är bara brosk, ingen fara så länge du inte får ont

Maria Lilja 4 år sen

Om knäna håller så hänger jag på! Min rumpa har också halkat ner!

Marianne Danielsson 4 år sen

Oh, va kul, jag ska försöka hänga på , fyllde 60 år i somras men tränar en hel del o vet hur bra de är för både kropp o själv. Kram Marianne

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Härligt!!!!
Visst är det så….
Kram

Anna 4 år sen

Åh, vad kul! Kan man haka på och göra detta även om man är gravid efter v. 20, eller kan ni föreslå någon annan övning då? Tack på förhand!

TS 4 år sen
Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Hahaha ja jag såg det ;-)

Eva 4 år sen

Aj aj, jag förstörde något i min höft på att göra detta, har nu haft ont, rejält ont, i över ett halvår.. Ta det lugnt!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Vet man med sig att man är otränad ska man ta det lugnt och dela upp allt förstås. Alla gör det man klarar av :)
Det gäller ju allting… Kram på dig

Emma 4 år sen

Bra pepp för träning. Men den jämförande bilden är ju precis problemet med kvinnoidealen. Ständigt denna jämförelse. Bilden på den otränade rumpan i kontrast till den tränade med utgångspunkten att den är ”idealet”, befäster att sådär ska en rumpa se ut. Det har ingenting med träning att göra utan utseende….Varför inte bara ha de peppande bilderna från träningssalen? Är jag tråkig och moralisk? Kanske. Eller så tycker jag det är sjukt tråkigt att det är en dubbelmoral i att man ska tycka om sig själv men så länge man har en perfekt kropp.

Svar på kommentaren:
Camilla 4 år sen

Håller fullständigt med dig… Vad är det som säger att den sk. perfekta rumpan inte är fixad hos plastikkirurgen??? Det är ju knappast en före och efterbild på en och samma rumpa. Bara en jämförelse, typ, vilken rumpa vill du ha???

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Ja du Camilla…. :) inte den till vänster iaf för den ser helt för jävlig ut.

jannice 4 år sen

Sjukt kul! Jag hänger på =) Kramar Jannice

Louise 4 år sen

Rolig utmaning! Jag skall försöka hänga på! Ett tips till er som känner att 100 dagar är lite för mycket finns det en på 30 dagar också här: http://blogg.loppi.se/paulinas/files/2013/04/30day.jpg

http://asitismarie.blogspot.se 4 år sen

Jag hade gärna hängt på men jag gjorde en liknande utmaning i våras och fick då ont i knäna efter några några veckor. Kan du fråga din PT om det verkligen är bra att göra nåt så mycket varje dag eller om det var jag som kanske hade fel teknik? Vore inte fel att få upp rumpan lite. Det är där det syns mest att man snart är 40 år trots att jag är ett träningsfreak… ; )

Maria 4 år sen

Finns en bra app som man kan använda och registrera sina squats i, Squats PRO. Då får man dessutom lite utmärkelser och extra pepp på vägen.

Ella 4 år sen

Bra Johanna som inspirerar oss andra :) Ska hänga med jag också ,lite ont i kroppen men ska göra mitt bästa.

Anna 4 år sen

Jag hänger på! Vem vill inte ha en snygg rumpa? I mitten av december så hoppas man se skillnad då ;)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

DET kan du ge dig på!! ;-)
Kram

TS 4 år sen

God höstmorron.
Ja herregud, 100 varje dag…..man kan använda silvertejp och hänga upp rumpan med….nej skämt åsidor….Jag önskar så att jag kunde göra denna övning, men min urdumma rygg (överrörlighet) gör att jag inte kan gå ner så långt som behövs, för då vrids ryggraden o klämmer på nerverna….önskar Johan kunde svara på vad att göra åt detta….
Men roligt att många hänger på….”en gör så gott en kan”…
Kram

Browneyedgirl 4 år sen

Godmorgon <3
Vilken härlig utmaning, det ska jag vara med på.
Hejja hejja. Kram och ha en härlig start på veckan fina <3

Camilla 4 år sen

I’m on!

Madeleine 4 år sen

Kost och träningstips absolut av intresse. Nä vem vill ha hängröv, har ännu inte passerat 35, ett år kvar, och häcken ska då förbli fast som den är idag. /Madeleine

Susanne 4 år sen

Jag är med.

Catarina Göranson 4 år sen

Jag hänger gärna på!
Tack för en oerhört inspirerande blogg!

Pernilla 4 år sen

Kul! Jag hänger på. Skippar dock ikväll då jag precis varit på TRX…. Läser din blogg varje dag och tycker du är en grym inspiration. Tar gärna emot kost- och träningstips från coachen:-)

Mia 4 år sen

Jag har nyss gjort mina första hundra! :-) Klart att jag hänger på, nu jäklar kör vi!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 år sen

Heja heja!!!!
Härligt :-)

Linda från åland 4 år sen

i´m in =) Svettigt värre efter 100 st!!! Kollar in din blogg varje dag och blir verkligen inspirerad. Tycker så om dina mxdc kläder och nu har de äntligen kommit till min gym här på ÅLAND =)

Sofiai 4 år sen

Detta vill jag gärna testa!! Kost å träningsrips är alltid bra!!

Kristin 4 år sen

Jag hakar på.. Jag ska då inte ha hängröv efter 35:)

A-K.S- Dagdrömmaren 4 år sen

Kul, jag hänger på

Jossan 4 år sen

Grym inspiration, som alltid! Jag följer dig både här och på insta, blir så glad av dina inlägg jämt, sprudlande tjej med skinn på näsan, det gillar jag! Grymt jobbat med din viktresa, fantastiskt snygg är du!!! //jossan

Jeanette 4 år sen

Kul, ska göra mitt bästa, vem vill ha hängröv?!!
Jaa, tar gärna emot tränings- och kosttips från coachen ;-)
Kram

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Relaterade inlägg

Då kör vi utmaning dag 4 torsdag den 22/1 Nu börjar vi trappa upp det lite men än så länge är det mjukstart. Är ni vältränade dubblar ni, har ni inte tränat…