• 2015-12-08, 13:00
  • 39
Platt mage! Grym utmaning och effektiva övningar

Platt mage, magrutor eller smalare midja. För visst är det så, vi kvinnor kämpar alltid lite extra med magen. För det är oftast där det ”sätter sig”.

Lite daller på magen gör väl inget, det viktiga är att DU mår bra.

Men vi är alla olika, bär man på väldigt många kilon, dvs farlig fetma det är då det kan bli farligt. Då behöver man tänka igenom vad man kanske behöver göra åt sin situation. Träning? Kost? Ta kontakt med din läkare eller en dietist. Du kan få mycket hjälp redan där.

Man får tycka att 5 kg på magen är jobbigt, man får träna för att vara snygg. Vi behöver inte hymla om varför vi tränar. Kroppen ändrar sig när du rör på dig, jag lovar. Du blir starkare, slankare, rakare hållning och mycket krämpor försvinner. Äter du sedan en sund och balanserad kost blir det ännu bättre. Ditt ansiktutrryck blir piggare och friskare till och med när du rör på dig.

Kropp och själ hör ihop. 

Hur många vill få plattare och starkare mage? Jag tror vi är ganska många. Men för att få synliga magrutor behöver man först förbränna fett på magen. Man behöver också förstås se över sin kost. Det är A och O.

Men det handlar ju om så mycket mer än bara ”platt mage”. Magmusklerna är bra och viktiga stabilisatorer för övriga kroppen och en stark mage krävs även i andra styrkeövningar. Genom att ha en stark mage kan man också förhindra skador i ryggen.

För ett tag sedan körde jag och Johan som jag och Janne tränar med i Gbg en ny magutmaning som väldigt många körde!

Det är Virena, ”Spider” från Gladiatorerna som tagit fram den. Hon hoppas det är fler som sprider den och hakar på och det klart vi gör! Det är höga repetitionsantal och mycket flås.

IMG_1335-670x581

Nu ska magen få sig en riktig match! Kolla filmen nedan. Plocka ur godbitar och ta med i din träning varje gång, eller också kör du utmaningen. 

Det är 6 övningar utan vila upprepat i 3 set. Du får ha en kortare vila mellan seten.

Summering: Sex övningar, tre set och 260 repetitioner per set för totalt 780 repetitioner! Men ju mer ni tränar desto mer kommer ni orka

Var och en bestämmer själva hur mycket ni orkar. Titta på filmen när jag gör övningarna och testa. Orkar ni ett set och tränar en del? Då har ni som mål att efter 30 dagar orka 3 set.  Är ni helt nybörjare, då har ni som mål att orka ett set efter 30 dagar.

Jag ska köra igång detta idag! Jag vill öka på magträningen för det händer grejer när du kör kontinuerligt. Bålen är viktig.  Med dessa övningar kommer du få resultat.

******************************************************************************************************************

Övning 1: 40 repetitioner Mountainclimbers där knät går utåt och når utsidan på armbågen. Växelvis höger och vänster ben. Räkna varje gång knäet nuddar armbågen.

Övning 2: 20 repetitioner benlyft. Lyft endast fötterna 45° från marken. Se till att du sänker benen långsamt och inte släpper ryggen från golvet. ”Sug in” magen och behåll spänningen under alla 20 repetitioner.

 Övning 3: 100 repetitioner korta crunches. Släpp aldrig anspänningen i magen. Håll en hand på magen för att vara säker på att du inte fuskar och att musklerna verkligen jobbar hela tiden. Jag brukar byta stödhanden bakom nacken efter 50 för att inte bli sned. Sätter också hälarna i golvet vilket gör att jag tycker mig få bättre kontakt med musklerna.

 Övning 4: 20 repetitioner höftlyft. Lägg dig på rygg med fötterna upp mot taket, lyft fötterna rakt upp så att rumpan lämnar golvet. Här skall du dock inte lyfta så högt du kan utan små lyft med rumpan från marken, håll kvar nån sekund innan du går ner igen. Även här skall du behålla spänningen i magmusklerna under alla repetitionerna.

 Övning 5: 40 repetitioner Mountainclimbers där knät istället korsar under magen till den motsatta armbågen.Sprid gärna detta vidare, dela gärna så kanske fler hakar på.

Övning 6: 40 repetitioner Mountainclimbers där knät går rakt fram mellan armbågarna.

Jag har gjort en film där vi snabbt visar alla övningar, det är en skön känsla när man gjort dom! För ni hänger väl på? Du bestämmer själv. Ett, två eller tre varv. Jag kommer köra dom tre dagar i veckan. Utmana gärna en kompis och dela gärna!

Nu kör vi!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015-12-08 Hälsa

Kommentarer

Pernilla 1 år sen

Vilken grym utmaning! Den skall jag spara & ta fram om ett par veckor… :-)
Tack för grym inspiration!

// Pernilla

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 1 år sen

Kul!! :))

Johanna Lindahl 2 år sen

Hej Johanna!
Jag provade att köra din effektiva magträning men jag orkar inte ens alla övningar och vissa orkar jag bara 10 st på och vissa klara jag inte ens att nå armbågarna med knät. Kan de beror på att man är otränad eller vad tror du de beror på?
Kram Johanna

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Hej!
Man kan vara ovan, ovig och otränad. Inte konstigt alls när man kör igång något kroppen inte är van vid.
Kör så mycket du orkar så märker du att du successivt kommer orka mer. Lovar :)

kör hårt! kram Johanna

lena 2 år sen

Kul med utmaningar! Jag har kört en vecka nu. Orkar göra övningarna med bra teknik första två seten, tredje är det inte så mycket att hurra för. Hoppas snart klara tre, tekniskt fulländade sets.

Eva 2 år sen

Grymt bra inlägg!
Såg att det verkar blåsa upp till storm hos din sk bloggkollega och att hon igen pekar finger mot dig.
Men som någon så bra skrivit hos henne har hon redan nått sitt lågvattenmärke förra gången och hängde ut dig. Verkar inte som att hon kan hantera att bara vara sig själv och lita på att det är bra nog?
Nåja, nog om det. Jag ska köra hårt nu! Tack för att du inspirerar!!

Alexandra 2 år sen

Vill inte riva upp ett sår men har du någon läsare som heter Siw?
My svarade henne om att hon inte vill sjunka till din och Michaelas nivå vilket är rätt sjukt va. Vilken nivå ligger hon själv på tro? Garanterat fullt i skräphögen på bloggen med kommentarer hon inte vågar godkänna. Vi är flera som skrivit flera gånger.. Både om hennes son som satt i bilen när hon körde fort, hennes fejk på instagram med köpta likes och köpta följare. men ingen kommentar blir godkänd.
Hon gillar att vara personlig förstår man efter alla inlägg. Men då ska man våga släppa fram alla kommentarer.
Apropå låg nivå!

Svar på kommentaren:
Camilla 2 år sen

Och du har aldrig någonsin kört för fort med något barn i din bil?? Varför överhuvudtaget vilja kommentera något sådant

Alexandra 2 år sen

Johanna, jag väntar på ditt svar. Vad gör jag för fel eftersom jag inte kan nudda armbågen med knät? Kanske magen som tar emot ;)

Svar på kommentaren:
lena 2 år sen

Hej Alexandra!
Att du inte når med knät till armbågen beror troligen på att du har en begränsad rörlighet i höften. Stretching är bästa botemedlet på det. Din rörlighet kommer också att förbättras efterhand som du gör övningen, under förutsättning att du inte har någon skada.
Lycka till!

Helena 2 år sen

Hejsan Johanna

Tack för en fin och fantastiskt inspirerande blogg ;) Först idag har jag börjat med din magutmaning och har en fråga, på Mountainclimbers är det 40 per/ben (40 uppdrag med höger sen vänster) eller är båda benen en rep Lite snurrigt skrivet kanske men tror du förstår vad jag menar :) ha en fin dag kram Helena

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tack snälla! Vad kul att du kör magutmaningen!

Det är 40 på båda ben ;)

Kört hårt! kram Johanna

angeline 2 år sen

Klarade bara ett set men ska nog snart klara tre :) får skylla på att jag nyss fött mitt tredje barn ;) men du Johanna jag får inte fram knät till armbågen hur jag än försöker är jag får långt ner då eller vad gör jag för fel?

Alexandra 2 år sen

Den första övningen och övning 5 har jag jätte svårt att nudda armbågen med knät. Vad gör jag för fel? Får jätte ont i handlederna också. Några tips? :) kram

Svar på kommentaren:
Lollo 2 år sen

Hej
Ja jag vill gärna oxå få tips på samma sak om jag gör nåt fel?
Eller är jag kanske för otränad helt enkelt? Jag når inte armbågarna på samma sätt som du gör i dina övningar?
Mvh

Socker, vanilj och en skvätt grädde 2 år sen

Klart detta hänger jag med på. Behöver få lite utmaningar i min träning.
Kram

ErikaGBG 2 år sen

Jag är oxå med!!!

Jessica 2 år sen

Vet du hur mkt ryggen belastas, tänkte om man har problem i ländryggen ? Tror du man vågar göra? Fantastisk blogg blir så glad att läsa :)

pia 2 år sen

Ohh nu ska banne mig jag oxå haka på och försöka få fastare mage… Skulle så gärna vilja ha några bra övningar för armarna oxå Johanna .. Kan du lägga ut en video påde oxå?? Måste komma iform efter min op har tappat hela kroppen känns de som:(
Du är grym Johanna , älskar din energi :-)
Kram

Ulrika 2 år sen

Perfekt att du visar övningar med film. Ska göra efter det :)

Angelica 2 år sen

Om jag nu är gravid, kan jag göra utmaningen? Tänkte på de sneda moutinblimbers, sen när magen är iväg?

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

När det gäller graviditet, sjukdomar mm så måste man ta sitt eget ansvar. Det kan tyvärr inte jag uttala mig om. Är man vältränad vetvman nog vad man kan och inte kan. Har du aldrig tränat kanske man inte ska ge sig på dessa om man är gravid. Men fråga din barnmorska.

kram Johanna

Helene Granqvist 2 år sen

Absolut jag är med.
Super:):)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Härligt!

Petra Nymans Dagbok 2 år sen

Härligt med utmaningar! Ha en härlig dag! <3 Kram Petra

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

JA! Visst är det :)

Anna 2 år sen

KUL!! Detta är jag med på!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tjohej :))

Lotta 2 år sen

Härligt ! Klart jag är på. Vilken kanonblogg du har Johanna. Du inspirerar och sprider energi. Tack !

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tack snälla, vad glad jag blir! kram!

ullis 2 år sen

weeehoo nu ska magen trimmas – tack Johanna!!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Exakt!!

Maria 2 år sen

Nu ska jag banne mig hänga på och klara 30 dagar !

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Det klart du klarar Maria! kram Johanna

Lotte 2 år sen

Shit, riktigt tuffa övningar!! Men jag kan inte låta bli, jag måste testa göra ett set åtminstonde ikväll ;-)
http://lotte4.blogspot.se

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Hehe, ja dom är ganska tuffa men det är då det händer grejer!

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Relaterade inlägg