• 2016-01-02, 18:00
  • 33
Nu är utmaningen här! #stepup100dagar

Vill du komma igång med träning, bli piggare och starkare?

Idag kör jag igång utmaningen! Vi ger oss på rumpa och lår som sist när vi körde 100 squats om dagen i hundra dagar, det blev en stor succé! Många utav er läsare har efterfrågat liknande upplägg och därför tänkte jag att idag den 2 januari passar det utmärkt att köra igång. Vi är många som är taggade för ett nytt sprakande träningsår, vad passar bättre än att kicka igång 2016 med en rolig utmaning.

Efter 30 händer det en del och rumpan åker bara längre och längre ner. Visst vill vi ha en fastare och vältränad rumpa?! Fördelen med att ha en stark rumpa är inte bara att den är snygg- är musklerna inte i form så lyfter ryggens muskler onödigt mycket och kan ge dig smärtor.

Vad är utmaningen? Övningen är variationer på Uppkliv.

Vi får jobba mycket med fram, baksida lår och rumpa. Muskler som dom flesta gillar att träna och vi kör som sist, 100 repetitioner om dagen i hundra dagar!  (100 totalt, inte 100 på varje ben) Övningen är enkel men kommer kännas. Man kan göra den vart som helst, perfekt ute på rundan när du är uppvärmd eller hemma på en stol. Håll i ryggstödet om det känns lättare. 

IMG_9631

Hur gör man? 

Man kliver upp på något högt, behöver inte vara en hög bänk från början. Det viktiga är att den är stabil så den inte välter. Kanske trappsteg, bänk eller en stol hemma. Stå framför och kliv upp med ett ben i taget, sedan ner. Man ska göra 100 rep om dagen men jag rekommenderar att dela upp dom i början. Det ska vara jobbigt så bestäm dig inte innan hur många du kör på raken. Kör så många du orkar. Jag kör 10 uppkliv med höger ben först sedan 10 med vänster och så fortsätter jag hela övningen.

IMG_9590

Jag tycker den här övingen är super. Och jobbig! Man stärker även ryggen och tränar balansen. Den är också skonsammare för dina knän mot utfall som kan vara tuffare.

Att köra en utmaning är ett riktigt bra sätt att komma igång med sin träning. Tillsammans peppar vi varandra, skriv gärna här inne på bloggen om hur det går och hur det känns.

Ni kommer märka tydliga resultat. Lovar! Om ni inte fuskar ;) Det fina med denna utmaning är att den är enkel och man behöver inte gå på gymmet eller köpa dyr utrustning. Det enda är att du inte ska ha några skador, var och en tar sitt ansvar när vi tränar.

IMG_9618

Utmaningen är 100 kliv upp om dagen i hundra dagar från idag! Vill ni komma i form 2016? Häng på utmaningen, du kommer bli peppad av att se resultat och vilja träna mer! Du kommer märka att du får  starkare ben och bål och en tightare rumpa!

Jag kommer allt eftersom lägga upp fler varianter och film på övningen, ni kommer inte tröttna. Kom igen, nu kör vi!

Självklart har vi en tagg som ni gärna får skriva på instagram. Den heter #stepup100dagar 

Lägger ut en bild från förra utmaningen 100 squats om dagen i hundra dagar. Jag är fortfarande lika förvånad över hur mycket den utmaningen gav. Före och efter och en starkare kropp.

20131210-002050

Är ni med? Kör hårt och lycka till! 100 dagar från nu!

Kram Johanna

 

 

 

 

 

 

2016-01-02 Hälsa, Johanna Toftby

Kommentarer

Therese 2 år sen

Du inspirerar mig otroligt mycket, så nu kör jag och min kompis utmaningen. Måste bara också säga att du strålar och är så vacker! Kram från Norrköping

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tack snälla Therese! Vad glad jag blir!

Kör så det ryker!! kram

Lena 2 år sen

Detta ska jag prova :-)
Jag började idag så de första 100 är avklarade. Men jag skulle också vilja se ”hur man gör” och kanske några varianter om det finns. / Lena

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Lägg till vikter, ta något högre, öka tempot. Man kan även hoppa mm. Finns massor!

Gå i trappor mm. Jag har film!

Kul att du är med!

kram Johanna

Magdalena 2 år sen

Hej Johanna!
Först tack för en super bra givande peppande blogg!!
Sen är jag så otroligt peppad av att börja träna och denna utmaning är helt klart något som jag vill kunna göra . Har två små hemma där minsta är 9 månader och den större tjejen 3 år. Jag har gått ner alla mina kg efter mina graviditeter men kroppen är trött och sliten. Blir 40 i slutet av april och vill bli lite fräschare med mer ork och styrka för att hinna med allt vad en mammaledig mamma ska göra om du förstår. Är så trött typ jämt och stressad så jag hinner inte alltid äta rätt eller ens äta något på hela dagen ibland. Det som spökar är också att jag nyligen i oktober akut opererades för två stora diskbråck …..jag går alltså även med smärta dagligen MEN är så taggad på att få träna!!! Min fråga tror du att detta är okej för min rygg? Har tre skruvar och fyra plattor inopererade , ska på återbesök hos ortopeden i mitten av januari men alltså Johanna jag vill så mycket!! Jag vill också kunna få känna mig stark igen! Du inspirerar så mycket! Så jag tänker fasen köra igång så snabbt jag får klartecken från min läkare. Annars ville jag nog mest skriva av mig lite. Har du kanske andra tips till oss med dåliga ryggar? Tack ännu en gång för din blogg! Du är grym <3!
Heja oss kvinnor vi kommer bli starkare gladare piggare detta år! Kram till dig Johanna

Eva 2 år sen

Hade gärna sett en film snutt hur du gör dom :) vill oxå hänga på kram för ditt pepp :)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tack Eva! Kommer :)

kram!

Ulrika Lassagård 2 år sen

Hej!
Jag är på och kör så det ryker! Kämpar med 13 kg som ska bort, skulle behöva en grym magövning också att köra varje dag. Några tips? Jag springer och kör intervaller 3 km varje dag med vår hund sedan april 2015, fått massa styrka i ben och bra kondis men då jag slarvar/inte orkar med maten så får jag inte full utdelning, måste skärpa mig! Följer dig och din blogg slaviskt, du e grym! Ulrika

Eva 2 år sen

Jag e på!!! Men läste dåligt innan jag gjorde det, så det blev 100 på varje ben he,he. Så det lär kanske kännas imorgon. Har ändå artros i båda knän. Men träning är bra, närmare mig ändå 70 år. Så kan jag, kan alla!

ulrica ask morling 2 år sen

Ja jag har personligen halkat av banan rejält förra året med 10 kg+ som resultat! Träning är en färskvara det kan jag intyga! Men nu ska jag över tröskeln igen och att haka på denna utmaning blir steg 1 för mig! :-)
Kram från mig!

Marie 2 år sen

Kan man göra dessa övningar trots man har ont/problem med knäna?

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Detta är en utmärkt övning om man har känsliga knän. Just därför jag valde den! Squats eller utfäll är värre. MEN, man tar sitt egna ansvar, du måste själv känna efter och kolla med en sjukgymnast/naprapat/osteopat eller läkare om du har det jobbigt.

Lycka till!

Tessan med tre 2 år sen

Wow vilken skillnad! Kanske finns hopp för min stackare där bak också. Vad körde du mer i kombination under tiden? Jag är på, startar idag :)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

;-)

Jag körde min vanliga träning, löpning, Bodypump, intervaller, tabata mm men det var utmaningen som gjorde jag kom i form. Helt klart!

Kör hårt! Kram kram

Annika 2 år sen

Jag är på! Börjar idag :-)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Kul!!

Jessica 2 år sen

Yes jag är på fast jag börjar idag!! Missade detta igår då jag jobbade! Ska fasiken försöka få med dottern oxå som är en soffpotatis!!
Det stämmer Johanna, är nu inne på mitt 45:e år och vartenda förbannade kilo sitter som berget! Man får kämpa sig gul och blå för att bli av med dom!
Ska be dottern ta kort på den sk rumpan idag för att se om det hänt nåt efteråt :-)
Tack för bra pepp :-)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Heja er!

Kroppen mår bra av att röra på sig, du kommer märka att du får en helt annan kropp och själ.

Det är ett hårt jobb när man blir äldre men det är också en fantastisk belöning av dina resultat.

Kör hårt! kram Johanna

Sussie 2 år sen

Då KÖÖÖÖÖÖÖÖÖR VI!!!!!!!!!!
Perfekt övning, ute som inne.
Kram Sussie

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Härligt Sussie!!!!!!

Kör :))

kram!

Härligt med utmaningar :)
Men jag hoppar nog över den här, då jag har full upp med min egen lilla utmaning ”10 000 kettlebells svingar på 30 dagar”.
Om jag klarar mig genom det kommer jag också få en rumpa av stål :)
Heja alla som hakar på!

jen 2 år sen

Jag bor i Göteborg, känner igen miljön, men kan inte komma på vart bilderna är tagna, hehe. Ser lite ut som i närheten av Hvitfeldska?

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Hej! Det är alldeles ovanför Arkivgatan! :)

Alexandra 2 år sen

Jag är på!!

ZRJ 2 år sen

Jeg er også i tvivl total 100 eller 100 med hvert ben, altså total 200? :-)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Totalt 100 stycken :)

Agneta 2 år sen

Hej. Så sant att det händer mkt med kroppen efter 50;( skall försöka hänga på:) kram.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Haha!
Typ efter 30 händer det grejer om man inte sköter sig ;)

Kör hårt !!
Kram

Anneli 2 år sen

Har gjort alla 100 nu :). Visst var det väl 100 på varje ben, va? Känner redan i vaderna…

Minna 2 år sen

Jag är på!!! Försöker få med min man oxå, den rumpan har oxå halkat ner !

Linda 2 år sen

Vilken skillnad!
Är med i utmaningen, är peppad!!

Malin 2 år sen

Wohooo, äntligen!
Behövde verkligen en kick i baken nu. Har redan kört 60st, bara 40 kvar
Tack tack :)

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Relaterade inlägg

Glad Lucia! Visst är det underbart med alla lucior vi får se nu i alla flöden, jag älskar Lucia och började spela julsånger och Natten går tunga fjät redan i september som…