Johanna Toftby

Kokosolja varje dag och tips för att bota ditt sötsug

IMG_2035.JPG

Kikar in en snabbis och önskar er en fin söndag! Jag och tjejerna var på gymet vid lunch igår,  vi körde ben och mage. Djupa utfall, squats, marklyft, uppkliv (Utmaningen) och mage det sista. Har bilder och tips om ni söker längst upp på övningarna.

IMG_2049.JPG

Efter träningen käkade jag och tjejerna middag på Mangos i Skövde. God mat och mysigt med mina girls.

Veckans femte pass klart, skönt att kroppen lyssnar och samarbetar. Skrev om gröt till frukost på instagram och det blev väldigt många frågor. Vi är olika och därför ska man pröva sig fram. Jag presterar så mycket bättre efter jag ätit tex gröt till frukost, gärna ett ägg till också. Tex spinning, tuffa intervaller, tabata grupp-pass mm där behöver jag mycket bränsle innan så behöver kroppen mer energi. Hade jag inte ätit det kanske jag inte orkat lika hårt. Alltså det kan gå på ett ut om du äter före du tränar. Kör du före frukost kanske du inte orkar ta ut dig lika mycket.

Står du still och tex inte går ner i vikt så kanske du äter för lite? Att dra bort kolhydrater helt behöver inte betyda att du rasar i vikt. Jag föredrar helt klart en lågkolhydratkost- bort med vitt mjöl och socker men allt handlar om balans. Glöm inte tillföra rätt fett om du vill gå ner i vikt, även bra för din kropp både invärtes och utvärtes.

Kokosolja! Har det i gröt, har det i smoothie, steker i det mm mm. Vi äter det varje dag hemma. L-M har det även på sina ”torra fläckar på huden.

22381145110_0effa90d24_o

DSC_0193

Jag gör gröt på ekologiska rågflingor, låter koka en stund så det kokar ihop ordentligt. Sedan lägger jag i 1 msk kokosolja, lite havssalt. Det finns ju massor med gott man kan ha på men jag gillar kanel, kokosflingor och lite agavesirap. Lågt Gi. Jag tar dock väldigt lite. Blir mycket smak. Honung med bär är också grymt gott och nyttigt med naturlig sötning.

Grötfrukost kan vara hur gott som helst. Jag tänker även så här, det är bättre att äta kolhydrater tidigare på dagen, sedan har man energi. Jag äter sällan kolhydrater sent på kvällen. Men balans, man hittar till slut ett sätt som funkar för just din kropp.

Många frågar ofta om sockerberoende. Ska skriva ett längre inlägg och berätta hur jag mådde under den perioden, sömnbrist, panikångest mm mm.

Är du sockerberoende och lätt för att lägga på dig men vill förändra, då behöver man se över sin kost,  tillföra mer grönsaker, mer protein mindre snabba kolhydrater och mer motion. Ju mer du rör på dig desto mer kommer kroppen ställa om sig och sedan inte vilja äta skräpet.

Så enkelt men ändå så svårt. Över häften av alla svenskar är överviktiga. Ändå lever vi i ett land där vi är pålästa, vi vet om allt det där. Ändå är det så svårt. Jag har själv varit en av dom.

Lånad bild från nätet

Det är i din hjärna och ingen annan som gör att du tar en kaka eller en godisbit, ovanor. Jag är helt hundra på att dom som är beroende heller inte tänker på att det åker ner en godisbit här och där. Eller stoppar i sig smulorna från kakfatet på vägen till disken, eller kanske äter lite av allt gott pålägg innan man ens har satt sig. Det var så jag gjorde. Vräkte i mig lite här och där, hade barnen godis åt jag i smyg. Var jag på ett fik var jag alltid tvungen att välja en kladdig kaka. Kunde aldrig tacka nej när någon bjöd.

Alla mackor jag åt. Några på morgonen, några till mellis, ett par till kvällsmat. Hemskt!

Även om en del tycker det är ytligt så ser man både i ögonen och på kroppen vad socker och för lite motion gör. Man blir svullen, trött.

IMG_2099.JPG

Som sagt. Bakade jämt…ju mer jag bakade, ju mer åt jag. 2009.

Bilden nedan på mig och Janne. Ser ut som om jag ska äta upp honom! =) Hua….

IMG_2098.JPG

2012.

Tills jag började träna hårdare, där hände det grejer med  kropp och själ. SÅ mycket piggare och glad att slippa daller och extrakilon, istället mer muskler. Finns ingen som kan ta ifrån dig just det du känner.

IMG_2101.PNG

Kärlek!

IMG_2103.JPG

(Bild lånad från hänt.se) Kärlek är viktigt, när Janne kom in i mitt liv mådde jag även bättre i själen.

 

Skriv ner!

Mitt tips- skriv ner allt vad du äter under en dag. Var ärlig mot dig själv, skriv ner varenda bit du stoppar i dig. Där kommer du se sanningen. Det gjorde jag under den perioden som jag var en sockerråtta och vaknade upp. Hjärnan tänker på socker hela dagarna, du ser godis och kakor överallt. För att bryta det behöver man byta ut det mot något annat, precis som en alkoholist som ska bryta sitt beroende. Börja träna. Börja sysselsätta dig med något som du kanske inte gjort innan. Handla aldrig hungrig, gå rakt förbi hyllorna med allt onödigt. Tänk när du vill stoppa ner en kaka att den kostar dig så mycket elände så det är inte värt den ångesten. Får du ingen ångest eller dåligt samvete, då är det värt det. Men upprepar du dig ofta genom att klaga på att du inte är nöjd med din situation är det något som måste förändras. Lägg dig i tid, börja dagen med två glas vatten med citron. Vätska är viktigt.

Ät bra och näringsrik kost. Laga god mat med mycket smaker.

Fredagsmyset. En del börjar redan på fredag lunch sedan lördag och eftersom godispåsen inte är slut kan man äta även på söndagen till söndagsfilmen. Där har du tre dagar med godis av sju dagar! Välj en dag om du vill ha en ”ätardag”. Jag hade lördagar och det blev min ”morot”. Jag tränade hårt, åt en bra kost och såg fram emot lördagen för då skulle jag äta både ostbågar och choklad. Det funkade ok, men lovar er att det är inte enkelt dagen efter att köra på igen. När man har vant sig kan man pröva sig fram och till slut vill du inte ha skräpet för det bara förstör.

Nu tar jag gärna en god dessert om jag är på middag men en liten bit. jag backar aldrig om som jag gjorde förr. Jag köper heller inte hem godis så inget sånt finns i skåpen.

Jag vill gärna hjälpa dom som hamnat i den onda cirkeln, jag har själv varit där men tagit mig ur. En gång för alla, vägrar hamna där igen. Kom i form och behåll den! Tänk den känslan att slippa ekorrhjulet, att ta makten över sin kropp.

IMG_2096.JPG

Testa tex blodtrycket, ta vilopulsen så kommer du även se hur kroppen mår. Ibland kan man behöva se hur kroppen ser ut ”inuti”, det finns många olika tester för alla värden. Jag kommer ta blodprover på blodkollen.se i veckan för att göra det stora hälsotestet. Det ser jag fram emot. Hoppas jag ;-)

Igår kväll åkte jag ner till Göteborg för att mysa med älsklingen, längtat!

IMG_2093.JPG

Nu ska vi ut på en pw efter pannkaksfrukost! (Proteinpannkakor)  Hoppas ni får en fin dag, middagstips kommer lite senare.

Kram!

 

28 svar till “Kokosolja varje dag och tips för att bota ditt sötsug

  1. Gabriella skriver:

    Hej! Du skriver att du steker i kokosolja, hur mycket tar du då? Och jag kan känna att det inte passar att steka allt i det då tex köttfärsen får smak av kokos… :/

    Sen undrar jag om du kan ge tips på bra nyttiga middagar om man vill gå ner i vikt? Och förslag på ”sås” till maten utan mejeri?

    Och vad brukar du ha för dressing om du äter sallad?
    Tacksam för svar!

    1. Johanna Toftby skriver:

      Hej!

      Jag steker då utan kokossmak! Såg du länken jag lade ut för några dagar sen! Köp den!

      Har en hel del middagar med tex mindre fett, mindre mejeri och mindre kolhydrater.

      Ta det försiktigt med såser om du viktminskar. Olja/vinägrett med örtkryddor är gott!
      Lycka till!
      Kram Johanna

      PS ska skriva ett inlägg om hur jag gjorde så kanske ni kan få inspiration!
      Längst ner i bloggen finns det en ”etikettsnurra” där hittar du allt!

    2. Gabriella skriver:

      Är det den där mtc oil från body science du menar att du steker i? Tack för snabbt svar! :)

    3. Johanna Toftby skriver:

      Gå tillbaka några inlägg, där har två ett brödrecept! I det inlägget ligger två länkar. En med kokos och en utan.

      Kram

  2. Carolina skriver:

    Så bra skrivet! åt superstrikt paleo i somras. Endast kött,fisk, skaldjur, grönsaker och frukt. Gjorde det av andra anledningar men så bra jag mådde! Och viktnedgången kom på köpet. Kilon bara rasar när man plockar bort all fika, godis,mackor, ris,pasta och annat som kroppen inte behöver. Nu blir det samma kost igen efter att varit på semester utomlands och ätit massor ”fel” mat. Tack för en bra blogg!! Kram

    1. Johanna Toftby skriver:

      Tack!

      Så kul!! Visst är det så. Roligt att du får resultat!
      Enkelt och logiskt men ändå så svårt. Men det behöver inte vara svårt eller jobbigt, man måste bara lägga till andra vanor när man byter ut ”skräpet”.
      Helt rätt!

      Kram Johanna

  3. Catarina skriver:

    Alltså Johanna!!! Så himla inspirerande. Och dina före/efter bilder! Wow!! Jag är precis där du va då, klagar på mig själv och ogillar min spegelbild. Vill bara komma ut träsket. Tror jag äter fel och kanske till och med för lite. Men hur vet man hur mycket man ska äta? Jag vill ju inte bli större :)
    Halkade in på din blogg från Facebook, men nu ska den läsas flitig för du inspirerar. Tack!

    1. Johanna Toftby skriver:

      Tack rara du!
      Ja, det där träsket alltså… så svårt att hitta rätt väg att ta sig ur men när du väl kommit över tröskeln går det som en dans.
      Börja med det allra viktigaste – ta bort sockret. Alltså det onödiga, fika och godis mm helt under veckorna.
      Redan där kommer du märka skillnad. Ät mindre av mjöl och socker. Lägg till med grönsaker och protein, viktig med rätt fett- vil säga kokosfett, fet fisk, avocado, omega 3 mm mm.

      Fett bränner fett!
      Du hittar mer inspiration och tips på bloggen om du söker nere i etikettsnurran. Där hittar du allt! Ska skriva mer om detta i kommande inlägg.

      kram Johanna

  4. Anna skriver:

    TACK för superbra, tänkvärt och informativt inlägg!
    Jag är en ”sockerpendlare”… Har varit på den nivå du är nu, men efter trassel i livet började jag äta mer socker och skräp. Men nu ska jag ta tag i det, för jag VET att man mår ju så himla mycket bättre!

    Har röstat på dig till blogg priset, hoppas du vinner!

    En liten fråga, är kokosolja verkligen bättre än olivolja att steka i..?

    Kram Anna

    1. Johanna Toftby skriver:

      Tack Anna!

      Ja, det där sockret fastnar man lätt i om man börjar, speciellt om man har lite trassel. Fett lugnar, men det är viktigt att du äter rätt fett.

      Kokosolja är galet bra. Jag har även olivolja för det är god smak men oftast tex i sallader, grönsaker mm. Kokosfettet steker jag i samt lägger i smoothie, gröt mm. Fett bränner fett så missa inte det. Dessutom bra för hela kroppen.

      Lycka till!
      kram Johanna

  5. Erika skriver:

    Hej Johanna, du ska bara veta vilken inspiration du är för mig. Håller på att lägga om min kost nu totalt… Sakta men säkert tar jag bort kolhydrater och lägger till grönsaker istället… Har tagit bort allt socker och vitt mjöl.

    Underbart när du lägger upp recept.

    Kram från mig

    1. Johanna Toftby skriver:

      Hej Erika! Vad glad jag blir, det låter som du hittat din väg, då kommer du få resultat!

      kram och ha en fin dag!

  6. Maria skriver:

    Måste vara jobbigt att vara sockerberoende. Verkar hemskt måste jag säga. Tur det finns mycket hjälp att ta till.

    1. Johanna Toftby skriver:

      Ja det är galet många som hamnar i det, inte konstigt vi har hälften av alla svenskar som är överviktiga i Sverige. Ofattbart egentligen.

  7. Anette skriver:

    Du är så galet vacker! Åh, vad jag hoppas att jag kan komma i form! Försöker tänka långsiktigt, men man vill ju alltid ha snabba resultat! ;)

    1. Johanna Toftby skriver:

      Tusen tack fina du. Ja så är det ju ;)
      Man märker det ganska snabbt om du kör igång. Mycket svullnad tex som går ner när man kommer igång att röra på sig, äta bättre mm. Sedan går allt upp och ner. Jag kan gå upp eller stå still ibland men då kör man tag i mer träning igen så kommer man i form. Motion gör inte bara mycket för fett och alla dina organ, det gör att man även får mer lyster och utstrålning i ansiktet. Blodcirkulationen kommer igång.

      kram JOhanna

  8. Camilla skriver:

    Hej fina du ! Jag skulle behöva din hjälp jag jobbar natt 14 nätter i månaden äter inget då sen äter jag inget förren vid 18 tiden nästa dag som jag vill ut och Pw äter för lite aldrig varit socker beroende men jag går inte ner i vikt , 47 år ca 65 kg vad ska jag göra ? Kramar Camilla

    1. Johanna Toftby skriver:

      Jag är hundra på att du äter för lite. Förstår det blir knasigt med dina tider, lyssna på kroppen men samtidigt behöver du lägga till något mer mål för att kicka igång din ämnesomsättning.
      Tillför mer rätt fett!
      Ta annars hjälp av en PT, kostrådgivare för att få en mer personlig hjälp vad just du behöver.

      Lycka till! kram Johanna

  9. Helena helblondi Dahlgren skriver:

    Åh vad bra text ! Tack !!

  10. Anna skriver:

    Tack för all inspiration!
    Älskar smoothies och tänkte testa dina men har en (dum) fråga.. Om jag har förstått rätt äter du väl lchf kost? Eller gjort iaf, för mig som inte gör det blir det rätt få i sig mycket kokosmjölk/fett/turkisk yoghurt? Det är väl rätt fetter? Men kan det bli för mycket?

    Mvh Anna

    1. Johanna Toftby skriver:

      Tack!

      Det kan absolut bli för mycket men lyssna på kroppen. Variera med tex smoothie med vatten, äppelmust, mjölk mm
      Jag är försiktig med för mycket yoghurt, kanske tar en i veckan. Mer av kokosmjölk som jag späder ut med lite vatten.

      Kram Johanna

  11. Madde skriver:

    Glad jag blev över ditt inlägg. Tidigare idag hamnade jag i konflikt med en ang motion och att träna. Delade en länk och han talade om alla dom som hatade att träna, men menade då att dom inte hittat sin grej. Höll med fullständigt, delade och sen var man dryg. Insåg att jag kom åt en öm punkt..

    1. Johanna Toftby skriver:

      Tack!
      Haha ;-) Så kan det gå.

      Ha en fin dag!

  12. Gunita skriver:

    Bra skrivit,behöver jag din tänkande och mera träning,ska försöka jobba på det.

    1. Johanna Toftby skriver:

      Tack, hoppas något kan hjälpa dig.

      Kram Johanna

  13. Cina skriver:

    Ser fantastisk ut! Har samma problem med sockret…skit gift! !! Har du några bra förslag på ”matlådemat” som är enkelt o Lite snabbt att fixa? Är ensam med två tonårspojkar som äter typ jämt eftersom de tränar mycket, känns som att man lagar mat jämt! De är mer kolhydrater än vad jag vill äta. Får inte till bra matlådor o då blir man jättehungrig när man kommer hem o tar nåt snabbt o sen är ätandet igång. Har gått ner mycket o vill stanna kvar i min bra vikt. Tränar en del men för tillfället lite för lite.. Tack för peppade blogg!

    1. Johanna Toftby skriver:

      Tack!
      Förstår precis. Mina tjejer tränar mycket och behöver också mycket mat. Men om du tex gör kött och potatis till dom, gör alltid mycket grönsaker också. Viktigt för dom också, men då tar du helt enkelt mer av grönsakerna.
      Man ska inte krångla till det!

      Ska absolut tipsa om matlådor. Ja, jobbigaste är när man kommer hem från jobbet, trött hungrig och vill ha något snabbt.
      Jag försöker alltid alltid ha bra saker hemma. Alltid ägg tex. ta en halv avocado eller räkor, makrill i tomatsås, en smoothie är ju perfekt också när man har bråttom!

      Många frågar just om detta, ska även skriva om vad vi brukar äta efter jobbet mm.

      kram på dig

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.