• 2016-01-28, 12:45
  • 22
Dagens måltider under en träningsdag

Har ni haft en fin dag? Just nu är jag i Göteborg, ska på möte och lite annat under dagen, har hunnit betat av en del samtal, blev så oerhört glad, speciellt efter pratat med en person som gjorde min dag precis. Är så glad för det hon berättade så jag smäller av! Längre fram ska jag berätta.

Åkte ner sent igår kväll så jag hann pussa på Janne också innan han åkte till Malmö på jobb så nu sitter jag här vid datorn innan en PW ute i luften. Älskar motion i frisk luft.

Får ofta mycket mail, frågor och kommentarer om just träning och kost, vad jag äter under en dag. Jag är självklart ingen allvetare som kan ge tips som funkar på alla, vi är olika. Men jag tror ni är många som kanske känner igen er från tiden jag inte mådde så bra. Ekorrhjulet med socker, panikångest och mycket stress.

Den frågan jag ofta får är just vad jag äter under en dag. Både när jag tränar och inte tränar. Tänk på att alla är olika. Vi har olika kroppar, gener och ämnseomsättning. Jag förespråkar förstås en sund kost, ta bort det onödiga under veckorna, lägg till mer motion. Redan där kommer ni märka skillnad. Försök, försök vara konsekventa. Klarar ni inte av socker, utan ramlar ner i beroende och frossar, ja då kanske man inte kan ”fuska en dag här och där”. Var ärlig mot dig själv.

Dagens måltider och träning under tisdagen:

Tisdag 26/1 

07.30 Vaknar, dricker två glas vatten med citron + vitaminer Magnesium, D-vitamin, Omega 3 Ibland även B6 och C-vitamin

8.00 Kaffe, betar av en del mail och sitter och jobbar vid datorn.

8.30 Rask PW på löpbandet på gymmet med lutning 45 min. Svettigt.

ca 10.30 frukost Grötfrukost, fiberflingor med kokosolja, kanel, lite agavesirap. 1 ägg, några paranötter. (Ofta även en smoothie)

Jobb på salongen, Mer vatten

14.00 Köttfärssås med bönpasta.

Jobbar på salongen

ca 16.00 1 burk makrill tomatsås, 1/2 avocado, vatten med citron.

17.30 Tabata Högintensivt pass med explosivitet och styrka. Tar ut sig max, kroppen slut efter. Körde mage och rygg efter passet.

19.15 Mat efter träning: Köttfärsröran, grönsaker,  sallad, skvätt kokosolja

Fixa hemma med städ, tvätt mm

21 Blogg och jobb i datorn

Hungrig: Tog en kvarg med kokosflingor och blåbär/(smoothie brukar jag ofta dricka också)

24.00 God natt

DSC_2195

DSC_2208

Där har ni min tisdag från morgon till kväll. Jag blir väldigt hungrig igen på kvällen om jag tex har kört ett hårt pass. Det är då jag inte vill mosa i mig ”fel saker” som det lätt blir just på kvällen när man är trött. Mitt tips: Köp inte hem sådant du egentligen inte vill ha. Handla hem nödvändiga och viktiga ingredienser istället så du vet att det finns. I går gjorde jag chiapudding med hallon och lakrits, oh my god! Så gott det blev, dessutom mättande. Tips kommer lite senare.

Nu vet ni hur en dag ser ut om jag tränar. Vill ni även veta hur en dag på helgen ser ut? Om jag äter tex något mindre nyttigt? ;-)

Jag älskar choklad, älskar kakor och allt som är kladdigt, älskar pommes och bea, bästa jag vet är ostbågar eller tänk en nybakad kladdkaka med nougat och kokos. Glass med nougatsås, potatismos och korv med räksallad. Skräpmat kan jag bli sugen på ibland. Oboy (galet mkt socker) med skogaholmslimpa med leverpastej. Kan dö så gott =)

Skulle jag ätit detta ”när jag vill” skulle jag varit smällfet! Skulle haft högt blodtryck, mindre ork. Varit blek, grå och svullen. Man ser i ansiktet om någon missbrukar socker. Listan är lång. Vägrar må så dåligt som kroppen gör om man äter den kosten. Man behöver heller inte se tjock ut. Kolla dina värden så vet du.

Därför bestämmer jag över min kropp. Jag älskar mer den nyttiga maten för det smakar gott även efteråt. Min kropp blir glad av den maten. Sedan klart jag njuter av något smakligt, onyttigt på helgen. Då lovar jag er, jag njuter från början till slut och aldrig dåligt samvete. Den tiden är förbi.

Hatade alla blodsockerfall och alltid magkatarr. Har inte haft ett enda blodsockerras sedan den tiden. Aldrig ont i magen och apoteket tjänar inga pengar på min överkonsumtion av magmedicin längre.

Pröva får ni se!

Gårdagens löpning på gymmet.

Gårdagens löpning på gymmet, naturlig selfie med svett från topp till tå. Körde löpning varvat med backträning.

Hoppas något kan hjälpa er, jag önskar så ni som vill komma igång och bli av med ert sockerbehov kanske kan få någon hjälp av detta.

Nu står mina träningsskor bredvid och blänger på mig, dags att ge sig ut! =)

Kram på er!

 

 

 

 

 

Kommentarer

Annika 2 år sen

Naturlig selfie? Botox, läppfilers, silikonbröst, ögonfransförlängning…..

Svar på kommentaren:
N 2 år sen

Hej Annika!
Jag skrev inte till Johanna för att du skulle gå till attack.
Va din gräns för att vara naturlig kan du behålla för dig själv.
Det är helt upp till var och en att göra det den/ dom trivs med.
Väldigt många grejar med diverse ingrepp behandlingar mm
Helt utan framgång.
Även där tycker jag Johanna är ett föredöme som lyckat göra sina behandlingar framgångsrikt!
Där av ställde jag frågan till henne.
Efter din kränkning
lär jag inte få hennes svar.
N

Tanja 2 år sen

Tack för att du delar med dig!
En fråga, du skriver att du tar magnesium på morgonen för att huvudvärken? Märker att varje gång jag stramar åt kosten, har jag diffus huvudvärk hela dagarna i början. Vill inte stoppa i mig massa Ipren. Då kanske magnesiun hjälper vid dessa övergångar? Eller bäst av allt, att inte falla tillbaka å ”unna sig” då och då ;-)
Teevlig helg!

Jenny R 2 år sen

Hej Johanna, jag har följt dig länge men är så dålig på att kommentera. Vill bara säga tack för härligt peppande inlägg om träning, kost och hälsa! Jag blir väldigt inspirerad!
Jag har nyligen blivit mamma (han är 4 månader nu) så kan ännu inte köra ”stenhårt” för att gå ner mina kilon, men har gjort de förändringar jag kan göra här och nu. Bland annat har jag slutat äta godis, bullar osv och jag mår så mycket bättre!
Återigen, tack!
Kram och trevlig helg.

N 2 år sen

Hej Johanna
Har en helt annan undring.
När jag såg din selfie bild undrade jag om om du
Har börjat med filers i läpparna.
Vet ju att du är öppen med dina behandlingar så därför
Vågar jag fråga dig.
Tycker vanligtvis att det ser fult ut men din mun är fortfarande
Proportionerlig och snygg till skillnad från andra exempel jag sett.
Gör du det hos Håkan om så är fallet?
Bara en undran?
Kram N

Moa 2 år sen

Fina bilder och härliga recept du bjuder på, din bönpasta ser smarrigare ut än min! Vilket snygg porslin du har (grått) vilket märke?

Felicia 2 år sen

Hej Johanna!

Tack för en jätteinspirerande blogg! Tycker du verkar vara en riktigt härlig och sund person :)

Jag tycker verkligen lågkolhydratskost funkar bra för mig och jag mår mycket bättre än när man stoppar i sig snabba kolhydrater. Jag vill verkligen ha en kickstart på denna nya livsstil och hade gärna sett ett inlägg där du berättar hur du gjorde när du började din resa. Hur mycket tränade du? Hur strikt var du med maten? Var det nolltolerans på onyttigheter när du gick ner i vikt?

Vet att detta kan skilja sig mycket från person till person, och du har säkert redan skrivit om det tidigare i bloggen, men jag skulle gärna vilja ha en påminnelse.

Återigen, tack för en jättebra blogg! :)

Ha det gott,
Felicia

Malin.S 2 år sen

Såg din Bild på instagram när du körde intervaller. Det har jag också testat, vilken jobbig träning du utsätter oss för hahaha! men du är grym! Visst har du Salmingrunning också? är dom bra? Hört mycket om den löparskon.
Tack för en härlig blogg!

Bella 2 år sen

Åh man blir så inspirerad av dig och dina inlägg, du är så himla grym.
Känner att detta året blir grymt. Kramkram.

Tyckte jag såg en skymt utav han som var med dig i Ensam mamma söker nästan enda fram till slutet.
Tyckte att jag såg en skymt av Andreas nyss i programmet Päron i solen.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tack, vad glad jag blir!
Jasså, var han med där? Andreas är en härlig och sjukt rolig kille!

Kram johanna

Eva 2 år sen

Härligt med dina peppande inlägg. Du har verkligen lyckats, man ser på kroppen hur mycket du tränar. Bra jobbat!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tack =)

Sandra 2 år sen

Tack och bock för dina braiga inlägg! Älskar dina inlägg som handlar om mat och hur du äter! Dock en liten pekpinne men ack så viktig! Magnesium ska man alltid ta på kvällen hälsar doktorn :) vitaminer på morgonen och mineraler på kvällen. Detta är superviktigt då magnesiumet är till för att få musklerna att gå ner i viloläge för bästa återhämtning och då blir det galet om du tar det innan träning. Gjorde samma ”fel” Jag med tidigare men fick bastning av min syster som är doktor! Tack Johanna för all din inspiration!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tack Sandra! Vad roligt att du tycker det.

Jag tar även på kvällen före jag lägger mig. Hade kunnat skriva med det, så det stämmer precis det du skriver.
Däremot tar jag även på morgonen för det hjälper mot huvudvärk. Har inte haft det på länge nu tack o lov. Tränar oftast hårdast sent på em och PW på morgonen.

Stor kram Johanna

Johanna 2 år sen

Hej Johanna
Jag har sedan 1 januari lagt om min kost helt. Äter lite och regelbundet, inte som tidigare, när jag kunde gå utan mat en hel dag och sedan vräka i mig på kvällen. Stoppade i mig godis varje dag, nu får jag äta något onyttigt endast en gång i veckan. Har tappat över två kilo redan genom att tänka på vad och hur jag äter. Har klarat att motstå många frestelser varje dag så som fika och annat man inte ens reflekterar över att man stoppar i sig i vanliga fall. Nu är det bara träningen som ska komma igång ;) tack för din inspiration!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Ja man måste hitta sin väg att gå! Så blir det ofta, man vräker i sig för kroppen fullkomligt skriker efter mat, lätt att det även blir mycket godis.

Om du kommer igång med träningen kommer du märka ännu mer resultat!

Lycka till!

kram Johanna

Petra 2 år sen

Tack, skall testa detta efter min semester:-)
Jag gör en sak nu som jag vet så väl inte är bra, men då vi åker till värmen om 2 veckor och jag skall trycka i mig själv i en bikini så kändes det som om jag inte hade något val utan kör en sån där pulver diet
variant ( Cambridge ).
Jag har ingen JÄTTE övervikt, typ 8-10 kilo där ALLT sitter som en bilring på mage och över rumpan.. :-(
Men när jag kommer hem så blir det bra mat med mycket mindre kolhydrater, har skrivit ut alla dina recept så jag är förberedd :))))
Ha en fortsatt bra kväll, kram Petra

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Haha, ja den där har nog dom flesta testat. ;) Men jag tycker inte det funkade speciellt bra för jag tröttnade på en dag. Älskar mat för mycket så vill tugga ;)

Njut av semestern, härligt med sol och bad! Hoppas du gillar recepten sen.

Stor kram och trevlig resa!

karin 2 år sen

Låter spännande finns en hel del att lära.
Vad är fiberflingor för något ?? Något speciellt märke?

Märker du någon skillnad på hur magen mår av bönpasta en för av bönor lever magen ett eget liv.
Tack för en bra blogg.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Det är istället för havregryn, fiber eller råg och ekologiskt. Jag äter det när jag tränar mycket. Så gott och jag får mycket energi.

Magen funkar hur bra som helst med bönpasta!

Kram johanna

Linda 2 år sen

Hej Johanna och tack för all inspiration! Det är härligt att följa dig. Gillar hur du tänker kring mat och träning.
Gillar du gröna smoothies? Här kommer min favorit om du vill prova: 1 citron, 2 apelsiner, bladspenat, 1 äpple, 1 pkt fryst mango, 2 cm ingefära. Späd med vatten vid behov. Perfekt mellanmål!

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 2 år sen

Tack Linda! Vad glad jag blir :) Jag dricker gärna gröna smoothies, tack för receptet. Ska testa! Låter fantastiskt gott och nyttigt!

kram Johanna

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Relaterade inlägg