• 2017-10-23, 21:58
  • 36
Våga skicka tillbaka kall mat!
I lördags ville Janne överraska med att gå på restaurang. Det är så mysigt med en dejt och bara sitta och prata. Men tyvärr blev det inte lika mysigt när maten kom till bordet. Min rätt var kall och stackars Janne fick äta själv medan jag väntade på något lite varmare.

Hur gör ni på krogen? Brukar ni vara förstående eller kräva ny mat?

Janne hade bokat bort på restaurang Tvåkanten i Göteborg, det var hur många år sedan som helst jag var där så det var kul. Det är så mysigt där!

Vi delade på färska räkor till förrätt och till varmrätt tog jag faktiskt högrevsburgare medan Janne tog fisk. Jag äter stort sett inget kött alls under veckorna längre, så jag kände för kött. 

Allt var så jättebra förutom att min mat knappt var ljummen. Visst är det jobbigt när man sitter bara två stycken och den enas mat är varm och den andras kall. Jag tycker verkligen att det ska vara 100 procent när man betalar mycket pengar på restauranger. 

Men hur kul är det för den ena att sitta och äta själv? Och hur kul är det för den andra att sitta och äta mat själv när maten väl kommer tillbaka?

Men vad gör man då? Biter ihop och låtsas tycka det är bra?

De lagade en helt ny rätt (förstås, det är nog så man gör) och Janne fick sitta och äta sin mat själv. Servitrisen var gullig och kom med lite räkor som jag kunde sitta och pilla med, men det dröjde ganska längre tills min mat kom. Då var det min tur att sitta och äta själv. 

Med en nota på 1600 kronor vill jag att allt ska vara tipptopp. 

Servisen var supergulliga och trevliga, vi fick en dessert som kompensation, men egentligen spelar det ingen roll. Jag ångrar mig för att jag skickade ut maten, det blev så synd om Janne som fick sitta och äta själv. 

Kommentarer

eva N 4 veckor sen

Jag går ganska ofta ut och äter med väninna, för jag tycker ibland att det är förfärligt trist att laga mat för en person hemmavid. Det har hänt att maten har varit kall, men då har vi skickat tillbaka båda tallrikarna, så har vi fått in lika varm mat samtidigt. Det har också hänt en gång att den enes mat bara var varmhållen och den stekta potatisen var omstekt till små stenhårda klumpar. Vad jag sa då vill nog ingen här veta, men hela den då fullsatta restaurangen fick höra mitt missnöje. Vi fick i alla fall ny mat och vi slapp betala. Det är ju trots allt restaurangen som förlorar på att servera något som inte är bra, allra helst om dom får en gäst som inte drar sig för att tala om sitt missnöje högt och tydligt, som jag gör.

Sara Blomgren 4 veckor sen

Självklart ska maten tillbaka!!
Är vi två i sällskapet får dom ta tillbaka bådas mat!
Hade jag accepterat att inte äta tillsammans hade jag inte gått på restaurang.

Helena 4 veckor sen

Vi vågar aldrig klaga på maten, för om vi skulle göra det så kan man ge sig fan på att de äcklar sig med maten man får tillbaka sedan. Restaurangköken ser inte så positivt på klagomål från gästerna.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 veckor sen

Jag har arbetat länge i restaurangbranschen när jag var yngre och jobbade både i Sälen på Högis och på många andra både enkla och dyrare ställen.
Har aldrig någonsin varit med om att någon i köket eller servisen äcklat sig med maten, man måste behandla gästerna som man själv vill blir behandlad.

Kram Johanna

Annika 4 veckor sen

Kall mat är nästan värre än mat som inte smakar bra för det kan ju vara en fråga om ens egna smaklökar.

Sist vi fick riktigt dålig mat var på Stenungsbaden. Vi hann bara sätta oss och lyfta vinglasen så stod vår mat på bordet. Förvisso varm, men det kan inte ha varit vår mat då köttbitarna var så rare att de var råa och beställde medium båda två. Vi var trötta, hade dottern med oss och ville bara få mat i magen så vi åt vad vi kunde och sa inget. Inte ok dock och vi borde ha sagt till.

Anne Bolar 4 veckor sen

Håller med dig helt : )
En helt annan fråga…..Jag fyller 50år i mars nästa år och jag och min man planerar att bila ner till Italien och ser att du verkar gjort en fantastisk resa dit! Skulle verkligen vara roligt om du kan kort stolpa upp vart ni bilade och stannade till, vilka mysiga ställen ni valde och gärna vilka hotell. Har försökt gå tillbaka i din blogg och titta men svårt att få ett övergrepp hur resan såg ut! Vi planerar och vara borta i 3 veckor, så har gott om tid!

malin lindell 4 veckor sen

Lite av ett I-landsproblem om man sätter det i jämförelse.
Får man ny, varm mat, och räkor att pilla med under tiden så är det väl inte hela världen.

När man har tittat döden i vitögat får man helt andra perspektiv i livet och i gnällandet.

Det var inte synd om Janne på riktigt, eller hur?

Mitt motto är: vad är VIKTIGT, på RIKTIGT?

Nu menar jag inte detta som kritik, men att man kan vända och vrida på det lite och då får det helt andra perspektiv.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 veckor sen

Ska man jämföra sjukdomar och elände, självklart är detta ingenting. Men så går inte stt tänka när en vara inte är bra.

Tycker generellt när man köper/betalar något till fullpris ska det vara bra. Handlar inte om att klaga på tråkig upplevelse. Men köper du en vara i affären och den är sönder, åker du inte tillbaka med den och vill ha en ny pga det är oviktigt för det finns värre saker?
Synd om Janne, haha han har nog varit med om värre saker. ;)

Men nu var detta vår kväll och ja, absolut en viktig kväll.

katja 4 veckor sen

Jag sade till mitt syskonbarn 7 år nyligen när hon åt korv hos oss och hon tyckte inte om den av nån anledning. Tänk på barnen i Afrika som inte har någon mat och går hungriga sade jag. Då svarade hon: men jag tycker inte om den ändå. ( jag visste inte vad jag skulle säga hihi) Ja, jag skulle skicka ut kall mat.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 veckor sen

Hahahahaha

Man kan inte tvinga i sig något för det är barn som svälter. Men viktigt att ta upp, viktigt att prata om.
Charmigt svar ändå från ditt syskonbarn.

Helena 4 veckor sen

Vid min värsta restaurangupplevelse någonsin blev min beställning struken för att man antog att jag hörde ihop med tre andra gäster som valde att stryka sina beställningar eftersom väntetiden på maten var fullständigt orimlig. Eftersom jag inte hade obegränsat med tid frågade jag om det skulle ta mer än en timme att få maten och det skulle det absolut inte ta, max 45 minuter. Gissa om jag blev upprörd när övriga vid bordet fick sin mat efter närmare två timmars väntan men min mat aldrig kom. När jag efterlyste min mat fick jag besked att min beställning var stuket. Då flög proppskåpet för mig! Tam ursäkt från personalen och inte minsta vilja att rädda situationen. Jag meddelade extremt tydligt att jag inte tänkte betala för drycken och sen stegade jag ut från restaurangen och har aldrig återvänt. Extra illa är det att de väldigt enkelt hade kunnat kompensera mig i efterhand, jag var där med vänner som är bekanta med de som driver restaurangen. Att det kan uppstå fel förstår nog alla, speciellt en fullsatt kväll men det finns ju gränser för vad jag som kund tycker är acceptabelt.

Karin 4 veckor sen

Skickar alltid tillbaka kall mat och annat som jag / vi inte är nöjda med , men har aldrig varit med om att dom tagit bådas mat , har inte tänkt på det , men nu blir det ändring på det !

Anya 4 veckor sen

Det är klart att det ska vara bra och motsvara priset man betalar. Det är ju restaurangens jobb att ge kunderna valuta för pengarna tycker jag. Fin väska du har. Vad är det för märke och pris på en sådan?, får man fråga det?

Marita 4 veckor sen

Hoppas verkligen dom läser din blogg Johanna så dom kan göra om göra rätt , inte alls ok tycker jag . Jag är nog lite som Janne där vill inte klaga men har en man som aldrig i livet hade accepterat det , hoppas verkligen dom gör alla rätt nästa gång / ❤️

Marie 4 veckor sen

Ser dom detta tycker jag dom ska bjuda dit er och göra om och göra rätt. 1600 kr för en middag som man dessutom äter i omgångar hade jag aldrig betalat för. Hade absolut inte velat bli kompenserad med en efterrätt bara. Nu går vi inte ut så väldigt ofta så är kanske lättare då att vara kritiskt.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 veckor sen

Jag är kritisk kan jag lova även fast jag äter ute en hel del, blir så ledsen när det strular och man vill ha en mysig middag.
Ville inte göra Janne ledsen genom att klaga på notan för då hade det inte blivit trevlig stämning kanske..
hade LÄTT gjort det annars. Har inga svårigheter med att säga till.
Men Janne är ju lite motsatsen tyvärr men han har blivit bättre, haha…
så därför sa jag inget om notan.
Lyfter upp sånna problem här inne istället så hoppas jag fler kan tänka till ute på restaurangerna.

Sandra 4 veckor sen

Säger till om det är nåt som inte är bra. Och självklart om man är två så vill man ju äta samtidigt. Jensens Bofhouse här i Jönköping är ett ställe jag fått säga till på flera gånger när jag varit där. Men det bli inte bättre så nu gå jag inte dit längre. Trots att dom vill att man ska länna synpunker så gör dom inget åt det. Dålig service!!! Köttet är segt och svårtuggat.
Även om det är billigt så ska det gå att äta utan att man sätter köttbiten i halsen som jag höll på att göra sist.

Mysigt annars att Janne ville överraska dig 👍🏽😊
Kram på dig 💖

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 veckor sen

Otroligt dåligt, trist och hoppas de tänker till istället för strunta i gästernas åsikter.
Struntar i om det är billigt, det ska vara bra ändå…

Ja, vi hade en supermysig middag ändå! Kram

Lotta 4 veckor sen

En av de sämsta restaurangerna jag någonsin vart på. Oduglig service, när maten först kom tog dom bort tallriken TROTS att jag börjat äta av den och sa att den skulle till någon annan. Den stackaren fick alltså ”min” hamburgare som jag redan börjat på. När nästa tallrik kom in var det fel mat. Tredje gången gången gillt var maten kall. Saker uppsatta på vår nota som vi inte beställt, dom tog 50 kr för kranvatten som redan stod på bordet när vi satte oss och som dom dessutom inte informerade om. Never again.

Sandra 4 veckor sen

Beror på vilket sammanhang skulle jag säga. Ibland är man så hungrig så då orkar man inte vänta på ny mat. Men jag är som du, skulle inte dra mig för att säga ifrån. Precis som du skriver betalar man en del för att äta på restaurang och då tycker jag det är en självklarhet att maten ska vara varm!

Tack för en trevlig blogg!

Mvh Sandra

Tina 4 veckor sen

Hej! Jag har varit ute och ätit mycket i mina år men aldrig varit med om att dom tar ut den
andra personens mat oxå…bor i Gbg så det är mest här jag varit..hmm intressant fråga..
Verkar som många här inne är vana att dom tar ut den andra personens mat, eller?

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 veckor sen

Vi äter ute ganska ofta och jag tycker det är en ren självklarhet att maten ska vara bra.
Självklart varmt, inte bränt, köttet ska förstås vara Medium om man beställer medium osv osv.
vi betalar mycket pengar för att gå ut, det ska bara vara bra. Jag blir galen när det är dåligt och vi gäster betalar.
Annars äter jag hellre hemma där jag vet det är bra.

I efterhand skulle jag sagt att de får ta ut Jannes mat också. Förstås. Inte vi som gjort fel när maten kommer in kall. Inte vi som valt att en ska få sitt och äta själv.

Men så här är det.. Jag är den som säger ifrån direkt om det är dåligt. Janne är den som ibland hellre skiter i det för han orkar inte klaga.
Som ni förstår är vi ibland oense där, haha.

Ville inte alls ha dessert förstås, struntar i allt sånt som de ibland vill bjuda på.
De skulle dragit av min mat helt egentligen.
Som någon annan skrev- även om det är billig mat ska det vara bra.
Jag har skickat ut hamburgare från max också. Jag vill inte äta kall mat, då tar jag en kall sallad.

Kanske detta kan få fler krögare att se till att BÅDA ska få äta sin mat samtidigt, verkar vara många som håller med om det.
Hela middagen kan bli förstörd men egentligen är det så enkelt att rädda upp den som personal på restaurangen.

Tina 4 veckor sen

Haha.. ja jag är nog mer lik Janne där och min sambo mer lik dig;) men jag är fortfarande intresserad om
man klagar på en rätt så har jag aldrig varit med om att dom tar ut den andra rätten oxå självmant..
Utan då måste man som du skrev säga till att dom ska ta ut den andra rätten. Där tycker jag att restaurangerna borde vara bättre och själva erbjuda två nya huvudrätter istället för gratis efterrätt osv… så till frågan igen
Johanna har du varit med om det att dom erbjudit två nya rätter när du klagat på en rätt? Utan att du sagt till?

Malin 4 veckor sen

Svårt som attan i dessa lägen men jag hade gjort som du men som restaurang tagit ut Jannes mat också så ni hade fått vänta tillsammans, bättre för alla parter. Bjudit er på lite mer räkor och vitt vin såklart. Bra ämne att ta upp för betalar man och går ut för att få service så ska allt klaffa :-)
Kram

Mona Persson 4 veckor sen

Det är ju en självklarhet att säga till om att ta ut maten om man inte är till belåtenhet., du skulle stått på dig att dem tog ut Jannes också, det är ju lite mysigt att sitta ihop att äta . Likadant om man får in kött som inte är bra stekt vissa vill ju ha rött och vissa vill ju medium, får man inte det man beställt så ut med det bara, man betalar så mycket när man går ut och äter, då vill man ju ha bra mat.

Barbro 4 veckor sen

Har också råkat ut för samma sak och tycker att dom kunde tagit med Jannes också för går man ut vill man ju äta tillsammans.Desserten kan dom ju glömma för det kanske man inte vill ha.
Ha nu en bra dag o hälsa Annica.

Camilla 4 veckor sen

Hej!
Finns inget värre att få in kall mat när man har beställt varmt.
Skulle äta grillspett med pommes och vitlökssås på ett ställe tillsammans med min mor, hon valde pizza.
Jag såg när min mat var klar att dom ställde det åt sidan till min mors pizza var klar.
När fick sen fick maten så var pommesen kalla och köttet satt så hårt på pinnen så man fick knappt loss det, samt att hela tallriken badade i sås :(
Jag sa till dom och fick nytt och efter det blev det pizza därifrån istället som alltid var ett säkert kort.
Har även hänt när man har handlat på Max, hamburgaren var kall och jag gick dit och sa till, spelar ingen roll om rätterna är billiga eller dyra, har man beställt varm mat så är det de som gäller.
Hoppas på bättre tur för er nästa gång när ni går ut och äter.
Kram <3

Malin 4 veckor sen

Ja det är så tråkigt när sådant händer men vad gör man… Det beror nog på vad det är… Jag skulle oxå klaga om jag inte haft bråttom eller något… Vet några gånger då man inte hunnit att vänta på en ny…

Mysan 4 veckor sen

Men så trist!
Klart att ni båda skulle få ny mat!
Är jag ute och äter drar jag mig inte för att få det jag betalar för. Hade jag velat ha kall mat hade jag beställt en sallad exv. Nää, man ska stå på sig! ;)

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 veckor sen

Gör jag alltid. Tro mig ;)
men betalar man för något ska det vara bra.
Vi brukar vara nöjda och älskar äta ute. Men ibland går något fel, vi går gärna dit igen och hoppas förstås på annan upplevelse med maten.

Babsan 4 veckor sen

Jag skickar ut mat som inte är varm och tycker de skulle tagit ut Jannes mat också. Det är ju det som är upplevelsen att man äter tillsammans. Vad är dessert för kompensation? Hade nog sagt att jag betalar bara för en rätt. Petig får man vara för det är mycket pengar då ska det vara tiptop.

Svar på kommentaren:
Johanna Toftby 4 veckor sen

Ja så är det. Jag vill inte ha en dessert som kompensation, men Janne är den som alltid är mer försiktig och jag är den som säger ifrån när det inte är bra, värsta jag vet med kall eller dålig mat.
Självklart ska man äta samtidigt, han satt helt själv och åt och jag efter.
Haha, så trist så det inte är klokt.
Men nu har vi varit ihop så många år så vi har det mysigt ändå.

Kram Johanna

Carola 4 veckor sen

Tycker det var dåligt av personalen att dom inte även tog ut Jannes mat. En självklarhet att ni skulle få in varm mat samtidigt.

Svar på kommentaren:
Marie 4 veckor sen

Självklart.
Usch vad trist…

Johanna Toftby 4 veckor sen

Ja så är det nog…

Eva 4 veckor sen

Hemskt.
Ni skulle få ny mat båda två förstås.
Kul att ni ändå hade en mysig kväll, älskar gå ut och äta.

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Relaterade inlägg