• 2018-01-15, 14:08
  • 17
Träna bort vinterdeppet!

Hoppas ni har haft en skön helg! Jag har tränat och tagit det lugnt, lagat god mat och varit hemma med tjejerna och Janne. Jag har sovit minimalt veckan som var för jag satt nästan dygnet runt med allt kring näthataren, det tog oerhört mycket tid. Men nu känns det väldigt bra. Tack för alla kommentarer och mail!
Jag är fortfarande chockad över hur många som varit utsatta. Tillsammans kan vi göra skillnad när vi anmäler, snälla strunta aldrig i att anmäla.

Vet att ni är många som ökat på sin träning efter nyår, jag ska peppa er så mycket jag kan för jag har själv ökat tempot. Varit krasslig i luftrör ganska länge men nu är jag med i matchen igen. 

Veckan som var blev en bra träningsvecka, hela sex pass. Jag har kört bodypump, tabata, CX-works, yoga, löpning och längdskidor. Jag gillar varierande träning! 

Älskar grupp-passen för jag orkar ta i ännu mer än om jag hade kört själv. Älskar även att springa och ännu bättre blir det när våren kommer så jag kan springa ute. Jag kommer köra på mina morgonrundor före frukost för att förbränna de kilon jag lagt på mig och vill öka konditionen. Tänk på det om ni känner er vintertrötta och deppiga. 

Kroppen behöver endorfiner och ljus. Du behöver svettas, springa eller köra crosstrainer så svetten rinner. Då kickar de bra hormonerna igång och du äter bättre efteråt. Kroppen vill ha bra mat och du känner dig gladare, jag kan inte säga det för många gånger. 

Ni måste försöka träna, röra på er så kroppen svettas. Ni kommer även att sova bättre. 

När jag var deppig fick jag motion utskrivit på ett recept. Sedan dess är jag lite emot piller mot depression, mycket går att lösa med träning istället. Jag får ont i magen när jag hör hur många som knaprar tabletter för att må bra. Måste man så förstår jag, men måste man alltid? 

Läs Anders Hanssens böcker, han är psykiater och författare, jag har alla hans böcker och kan verkligen rekommendera att läsa dem! 

Hans första bok heter ”Hälsa på recept”, han har även skrivit ”Hjärnstark”, den handlar om hur hjärnan påverkas av att man är fysisk aktiv. Jag har träffat honom och medverkat i ”Malou efter 10” när vi pratade om panikångest och hur jag kom tillbaka i livet enbart genom motion. 

Han brukar alltid prata också hur viktigt det är att träna för minnet, koncentrationen och intelligensen, därför jag alltid förespråkat att barn måste ha aktiviteter och röra på sig, de klarar skolan mycket bättre. 

Nu är jag i Stockholm och laddar för möten och utbildning på Bonnier i morgon. Strax ska jag möta Maggan och Linda på stan. 

Vi hörs snart! 

 

2018-01-15 Johanna Toftby

Kommentarer

Annica L 1 månad sen

Älskar när du gör träningsinlägg :D

Åsa Thun 1 månad sen

Hej!
Besöker din blogg för första gången idag och jag kommer fortsätta! Hittade in via Magdalena Graafs inlägg igår. Bra jobbat med artiklarna om näthat.
Kikade även i webshopen.
Hur gör man undrar AMATÖREN med de artiklar som inte finns i lager?! Tittade på armband, arganolja mm? Var ska beställning skrivas?
Tack för en bra blogg.
Snöiga hälsningar via Åsa från Skåne

👑❤️👑 1 månad sen

Håller med. Men… – Kalla det inte för att ”knapra tabletter”! Blir ett stigma för människor med svår eller medelsvår depression. För lättare depression eller nedstämdhet fungerar motion OCH vila. Men inte mot svårare psykisk ohälsa.

Svar på kommentaren:
Lina 1 månad sen

Jag håller helt och fullt med dig. Jag kämpade i många år mot svår ångest och jag blev erbjuden tabletter, men ville verkligen försöka utan. Tro mig, jag tränar, jag försökte med all träning som fanns. Men till slut höll det inte längre och jag fick så svår ångest, då var alternativet medicin. Det har hjälpt mig otroligt mycket och jag skulle inte kunna vara utan det. Jag har fått mitt liv tillbaka.
Så snälla Johanna, föringa inte oss som faktiskt inte har något val utan måste ta denna medicin.
Kram och ha en fin härlig dag

Lo 1 månad sen

Håller med föregående talare! Låter fruktansvärt då du Johanna uttrycker dig ”knapra tabletter”…känns som ett hån, även detta att motion hjälpt dig då du var ”deppig” som du själv skriver (jättebra att det funkade för dig då du var deppig!!), men få det inte som att låta att detta är nån dunderkur vid riktig svår depression, för då är man glad om man ens orkar ta sig upp ur sängen. ”Deppig” i mina öron- det är absolut inget ord man använder då man har depression av djupare karaktär. Deppig är ett ord folk slänger sig med tex ”man blir så deppig av vädret” osv. Förstår att du Johanna inte skriver något ont, men det känns så förminskande i mina ögon då jag tar min medicin för att överhuvudtaget överleva.

Mia 1 månad sen

Tycker att ni överreagerar!!
Snälla….. puh.

katja 1 månad sen

Min sambo ska åka Vasaloppet för andra gången. Tyvärr kan jag ej springa, gymma som förut pga sjukdom men gör övningar i princip varje dag som motar Olle i grind.
Kram

Anonym 1 månad sen

Riktigt bra gjort av dig att anmäla ”Anna”. Hon måste dock vara en svårt psykiskt sjuk människa som ens har mage att bete sig så mot en oskyldig och utsatt svårt cancersjuk:( Hoppas verkligen hon fälls för detta men tyvärr tror jag inte så mkt händer med en sån anmälan. Är inte du rädd att hon ska söka upp dig personligen eller skada dig och så? Jag hade varit det med tanke på hur störd hon verkar vara. Kram

Marica 1 månad sen

Håller med! Har haft en depression en tid (en följd av utmattning). Har inte kunnat/orkat röra mig (har tidigare tränat mycket) men senaste veckorna har jag börjat lite smått och känner att jag börjar må bättre! Min läkare har pushat för medicin och jag har övervägt det, men känner nu att jag kanske inte behöver det. Ibland är ju såklart medicin nödvändigt, men kanske att jag klarar det ändå denna gång!

Anneli 1 månad sen

Jag o mannen i mitt liv kom nyss hem från ett träningspass, hur trötta som helst när vi gick in på gymmet och efteråt hur pigga som helst 👍! Träning är fantastiskt 😁

Kamilla 1 månad sen

Ja visst är det skönt att få röra på sig. Jag är så nöjd när jag ser alla de km som jag promenerade förra veckan.
Heja dig.

Kram från mig.

Elin 1 månad sen

Snygga träningskläder! Vart e dem ifrån? Brukar du göra veckomatsedel? har total idétorka vad gäller middagsmat. Kan du inte lägga upp en veckomatsedel om du gör en sån vill säga:-)

Jeanette 1 månad sen

Vi fortsätter med våra tre pass i veckan men har också valt att göra allt vi kan för att skippa glass, godis och kakor fram till Dublinresan i april. Mitt mål är att tappa sex kilo fram till dess och jag har gett mig sjutton på att klara det. Träningen ger mig dessutom mycket energi 😃

Susanne 1 månad sen

Jag skulle behöva tips på lätt träning eftersom jag har KOL. Man behöver ju verkligen träna lite för lungfunktionen.
Men hur ska man göra….. Jag kan inte springa eller gå upp och ned i trappor t ex.
Tips emottages tacksamt :)

Svar på kommentaren:
Anna 1 månad sen

tipsar om roddmaskin eller cykel
har själv artros i knäna o lättare astma, tycker dessa träningsformer är bra

Kicki 1 månad sen

Japp äntligen har jag kommit igång med min träning igen efter ett års uppehåll, där jag har hunnit att opereras och gjort en stor livsstilsförändring överlag och motionen fick helt enkelt komma lite i andra hand ett tag, men nu är jag tillbaka i nya spår! Har kört några pass de senaste två veckorna och det är såååå skönt att komma igång igen. Några kilo behöver lämna min kropp för att jag ska trivas, och jag kämpar på. Ser jättegärna att du kanske lägger upp vad du äter under en vecka, frukost/lunch/middag osv. Hade varit kul med lite inspiration även på den fronten. Tack för en trevlig blogg!

Annika 1 månad sen

Jag körde fem pass i veckan som gick! Blir minst lika många denna vecka. Nu är vi i gång! Så snart ljuset är åter ska jag börja med min morgonjogg en dag i veckan för att så småningom sätta fart på min löpning inför Stockholm Maraton i juni.

Skriv en ny kommentarSvara på kommentaren

* Obligatorisk

Relaterade inlägg