• 2015-09-06, 13:08
  • 3

Nu är jag hemma efter en väldigt rolig grej jag varit och fixat. Kan knappt hålla mig, men ni får reda på det snart.

Löpningen blir ännu bättre med bra utrustning. Detta bälte måste var ett av de bästa som uppfunnits! Jag vägrar att springa med tunga saker i fickorna som skramlar och dunsar. Då stör det bara! Jag vill kunna köra på ordentligt och inte ha något i händerna. När jag gjorde löpartestet sa han att det var viktigt att händerna var avslappnande, du ska inte hålla i någonting. Har jag det på armen stör jag mig på att den åker ner, eller sladdar som slänger.

I IQ-bältet har du perfekt plats för mobiltelefonen och du kan fästa sladden ordentligt bakom ett blixtlås så det inte fladdrar i ansiktet på dig. Bältet är också fukttåligt och skyddar din telefon om det skulle regna. Det finns också små smarta fack för t ex nycklar. Man kan även ha tex larm, vem vågar springa ute själv efter allt….
Bältet hittar du i vår webshop.

IMG_2629-670x893

En runda med trappor är bra om man vill få upp flåset ännu mer. Jag kör ibland vid Haga i Göteborg, upp och ner i rasande tempo. Som intervaller. Kör tex tre olika varianter tre gånger. 1. rusa upp det fortaste du kan. 2. Ta två steg åt gången. 3. Hoppa jämfota upp.

Har ni skador i tex knän är det förstås inte bra med tuff trappträning, men det gäller allt jag skriver om. Jag utgår från att man är frisk.

20140417-101257

IMG_4018-670x670

Skorna är Salming Distance som jag har fått hjälp med att prova ut. Bästa skorna jag haft! Ta reda på vad det är för skor just du behöver.
Gå och få proffshjälp så det blir rätt skor för just er springstil och era fötter. Framöver kommer ett roligt inlägg om det stora löpartestet jag gjorde i somras på Salming. Man springer och har reflexer på sig över hela kroppen, sedan får man reda på precis allt. Muskler, skelett och vad man kan ändra på eller kanske tänka på för att förbättra sin teknik för att tex undvika skador, ont i knän mm.

IQ bältet finns förresten i flera storlekar, nu när det börjar bli mörkare ute är det bra att det är reflexer så man syns! HÄR hittar ni det!

Dagens träning blir alltså en go runda! Först ska jag fixa här hemma med tjejerna lite, dom passar sin lillebror här just nu och sedan ska vi alla iväg på lite grejer.

Hörs lite senare med en riktigt roligt tävling!

Kram!

 

 

2015-09-06 Hälsa
  • 2015-08-29, 12:36
  • 14

Har varit ute och sprungit och nu känns den här lördagen ännu bättre! Löpning är bra för hjärtat och konditionen men det finns så många fler fördelar. Jag bara älskar kicken! Orkar du gå raskt tempo orkar du springa. Testa! Öka för varje gång, gå när du inte orkar. Sedan spring igen. Om man småjoggar i lugnt tempo är det till och med bättre än att gå. För hjärtat. Hamna inte i samma läge, du kanske alltid går samma runda, samma backar på samma tid. Ändra rutten. Kroppen ställer in sig!

Jag varvar med jogging, löpning och intervaller. Intervaller gör att du förbättrar din kondition! Finns fler olika sätt. Jag kör ibland tabata, rusar 20 sek går 10 upprepa 8 ggr.

Eller springer fort 40 sekunder går 30 och öka farten för varje gång. Kanske börjar på ca 12 km/h sedan öka. Kör 10 gånger. Tänk på att du ska orka den sista. Intervaller kör jag max 1-2 gång/vecka för det belastar ganska mycket. Men grym träning!

Eller spring 60 sekunder, hoppa av bandet och vila 50. Öka samma som ovan och kör 10 ggr.

IMG_6828.JPG

En del frågar om jag äter före jag tränar. Det är sällan jag gör det. Ska man ut och springa måste man isf gå upp i ottan, jag kan knappt gå om jag ätit frukost före. Det är dagen före däremot som är viktigt om du ska ut på en långrunda på morgonen. När vi cyklade Göteborgsgirot i maj byggde jag upp hela veckan, för på morgonen kunde jag knappt äta. Fick nervös mage och det vet jag sedan jag tävlade hästhoppning, kunde spy om jag åt på morgonen. Lite energi men mest på vägen funkar bra.

Löpning ger också starkare muskler, stärker hjärtat och sänker blodtrycket. Lungkapaciteten ökar när du springer! Du kommer även förbränna mer fett! Kroppens egna Må-bra hormoner ökar också. Ni som springer vet var jag menar, när man känner den enorma lyckoruset efteråt. Visst är det häftig? Nu menar jag inte att raska PW är dåligt. Det är bra, men kanske kan testa våga börja springa för att öka på träningen?

När jag hade småbarn, var stressad, trött och panikångest mellan varven så började jag med raska PW som sedan blev löpning. Mitt serotonin var så lågt på morgonen så jag nästan kände mig deprimerad. Det var hemsk att vakna så. Men efter rundan steg det och jag mådde bättre.

Tycker det är häftigt att man kan själv välja att påverka hur vi ska må. Är man off en dag, ja vila i soffan den kvällen istället och njut av det. Men nya tag dagen efter.

IMG_6841.JPG

Slut efter morgonlöpning men glad i själen! Gott med mat efteråt.

Nu ska jag hoppa in i duschen, göra färdigt mina jordnötsbars ;) sedan ut på matfestivalen tror jag.

Kram så länge och ha en go lördag!  (Håll utkik måndag morgon efter ”kom i form” inlägg som ligger klart nu)

 

2015-08-29 Hälsa , ,

Black week är i full gång och idag får ni förtur hos Blueco.se! Ni får 25% rabatt på allt! Passa på att fynda julklappar eller hitta vinterns festklänning. Skriv koden JOHANNABLK25 vid kassan…