• 2017-05-15, 14:22
  • 2

Samarbete med Solyckans massage 

Nu ska jag tipsa er om en värdefull app ni måste ladda ner! Appen heter Hållning är livet och det är min duktiga massör Annika som tagit fram den. Appen handlar om att må bättre helt enkelt. Hur din inställning påverkar din kropp, hur du kan träna på din hållning, balans och mycket mer.

Varannan vecka går jag på massage hos Annika på sollyckans massage här i Skövde. Bästa stunden på hela veckan och jag prioriterar den investeringen till mig själv. Dels för att min kropp behöver det men också för att jag kommer ner i varv, slappnar av riktigt ordentligt, det är skönt när jag jobbar mycket och har fullspäckat schema.

Annika är så duktig och härlig. Appen heter Hållning är livet och kostar endast 30 kronor. 

Innehållet i appen motsvarar sju appar och är en investering om du vill förbättra din livskvalite. När ni laddar ner appen ska ni inte välja ”företagsversionen utan enbart hållning är livet.

För att bibehålla en god kroppshållning behöver du en stark och smidig kropp. Framförallt är det viktigt att träna mag och ryggmusklerna, bålstabiliteten.

Att komma igång med träning är ett aktivt val. Du vet varför du behöver och vill träna, Annika tipsar er om så mycket tips och motivation i appen, jag tar ofta fram och läser för jag får så mycket tips och motivation.

 

När du hittat en träningsform och bestämt dig behöver du vara uthållig och fortsätta med träningen kontinuerligt. Kondition och styrka är färskvaror, så försök hitta former som inspirerar dig att vilja fortsätta.

Därför jag gillar pepp, inspiration och motivation, det hjälper även mig när jag ibland tycker det är tungt att komma iväg.

 

  • 2017-05-03, 09:38
  • 18

Vilket underbart väder! Nu får vi passa på att njuta av sol och värme. Jag går varje morgon med Lucy, sedan brukar jag ge mig ut på kvällen för en löprunda. Igår sprang jag efter åtta på kvällen, det är det bästa jag vet att få känna luften, att känna hur kroppen orkar springa och den härliga känslan att kroppen orkar.

Har du någon favoritlöprunda att tipsa mig om? Berätta gärna!

Man kan ju börja med att gå för att inte chocka kroppen, vill du öka din kondis ska du gå i backar, kuperat är jättebra. Öka farten, du ska få upp pulsen, nästa runda känner du att kroppen orkar lite till. 

Börja jogga, men sätt inte upp att du ska jogga fem kilometer direkt. Du kommer må dåligt över att du bara orkade springa 500 meter och då kommer du inte vilja springa mer. 

Testa istället att springa fem kilometer totalt, eller en kilometer till att börja med, och dela upp det istället för att springa allt på en gång.

Jogga, gå, jogga, gå, jogga, gå. Redan efter ett par veckor har du nått stora resultat och märker att du både blir starkare och piggare. 

Jag älskar känslan av att känna att min kropp orkar, jag älskar känslan av att känna mig glad! Jag älskar känslan av att känna mig stark. Att orka nästa runda blir bara lättare med tiden, snart kommer dina endorfiner att tvinga ut dig och du kommer må ännu bättre. 

Nu ska jag packa ihop och göra i ordning mig, idag blir det jobb utomhus, fina klänningar ska plåtas!

 

2017-05-03 Johanna Toftby , ,
  • 2017-04-29, 14:56
  • 3

I morse körde jag och tjejerna spinning på gymet, ett utav våra favoritpass! Det är extra kul när vi kan gå ner och köra tillsammans. Jag älskar när jag märker hur kroppen svarar, att det går bättre för varje gång och man lär sig hur man ska få fart på sin förbränning och kondition. Testa att värma upp ordentligt, det hjälper er att orka mer.

Tränar ni tillsammans med era barn? Jag tycker det är ett fantastiskt sätt att få umgås på.

Vet att många föräldrar tycker det är jobbigt när tonåringarna inte längre vill hänga med mamma eller pappa, men hitta något som alla gillar istället. Träna tex. är ett kul sätt att umgås på, dels får man in träningen i deras liv men man gör också något tillsammans. Jag märker att de är glada efteråt.

Jag och tjejerna tränar ofta grupp-passen ihop. Vi peppar varandra, det är sån glädje att få sitta på varsin cykel på ett spinningpass och alla kämpar. Det är viktigt med endorfiner, Marilyn behöver det för hon pluggar mycket och Lisa-Marie för att hon jobbar mycket.

Lisa-Marie stretchar

Alla behöver göra något som man mår bra av och man behöver ju inte sitta på ett fik med sin mamma eller pappa man inte vill, ett roligt pass tillsammans kan vara det som passar alla. Det är ju faktiskt vi föräldrar som är barnens förebilder. Även om de inte skulle erkänna det under en viss period. Hehe.

Efteråt kan man äta något gott ihop, prata om passet, lyckoruset ihop med musiken på passet och kämparglädjen tror jag är viktigt speciellt för tonåringar.

Det allra viktigaste är att göra något som barnen tycker är roligt där de kan utvecklas och få känna sig duktiga.

Det här passet var det massor med intervaller, då är det ännu viktigare med uppvärmning och kroppen kan ta i till max. Svetten sprutar, det är en underbar känsla att känna att man har kondition och orkar trycka på mer för varje gång.

Glad mamma och glada barn. Vilken härliga lördag.

Rabattkod på snygga träningskläder från Odd Molly i nästa inlägg.

  • 2017-04-27, 22:28
  • 14

Gillar ni klassisk Bodypump? Jag älskar det och försöker köra flera pump i veckan ihop med löpning, spinning och en del gym. I morse gick jag och Lucy ca fem km uppför berget, det är en bra start att kunna komma ut och gå eller springa varje dag. Efter jag hade influensan i februari tappade jag min kondition helt och hade svårt för att komma igång igen. Så jobbigt!

Hur är er kondis? Känner ni er i form eller vill ni förändra något?

Hur kul är det att få hög puls efter några trappsteg? Blodsmak i munnen efter sprungit 500 m? Men det tog knappt två veckor, sedan var jag igång igen. Jag hatar att känna mig usel i form. Vill känna mig stark och orka springa, därför jag vill peppa er att komma igång eller öka tempot. Ni kommer älska känslan när ni flyger fram.

Vill ni få bättre kondition? Gå gärna i backar, öka tempot, testa jogga. Kör gärna raska powerwalk men öka för varje gång, kör intervaller tex mellan lyktstolpar. Men framförallt backar där du trycker på lite, det kommer ge dig massor.

Idag har jag suttit hemma vid datorn och jobbat och fått undan en hel del. Så skönt! Men sedan körde vi ett hårt bodypump-pass.

Är så glad över träningsveckan på Gran Canaria för kroppen har verkligen kommit igång ordentligt. Vilken kick! Därför träningsresor är bra, du bygger upp väldigt mycket när du rör på dig så mycket som man gör under den veckan, sedan är det bara att fortsätta hemma.

Nu taggar vi äntligen fredag!

  • 2017-04-25, 16:36
  • 32

Har du inte testat på att vandra, gör det. Nu har vi varit hemma två dagar efter den fantastiska träningsveckan på Gran Canaria med Topphälsa och jag längtar redan till nästa resa. Att vi skulle vara med och vandra uppe i bergen varje dag hade vi planerat, men jag visste inte hur underbart det var. Att motionera i flera timmar, gå brant uppför, balansera och parera när det krävs koncentration för att inte ramla var mycket jobbigare och roligare än vad jag kunde föreställa mig.

Nu är jag hemma och ska äntligen börja med något som jag funderat på länge: min bok! En egen bok om min resa till att äntligen känna mig nöjd med mig själv, mitt liv och min kropp. Vill du läsa den? Ge mig gärna tips om precis vad du vill läsa i så fall!

I sommar ska vi cykla nere i alperna igen, men nu blir det även vandring. Jag älskar det och nu har vi fått en mjukstart och lärt oss mycket. Att vandra i grupp som vi gjorde med vår fantastiska Christer Skog som lagledare gjorde det ännu bättre. Han har stor respekt, allt han berättade för oss kändes så logiskt, men det var också mycket nytt som vi fick lära oss. Han har tränat eliten både i Sverige och i världen, jag är otroligt glad att ha fått lära känna honom under veckan.

Jag drabbades för många år sedan av svår panikångest. Jag har skrivit mycket om det på bloggen och under träningsveckan höll jag en  föreläsning om vad som drabbade mig när jag blev sjuk. När du drabbas av panikångest är det något som kroppen vill säga dig. Det är en varning att du behöver förändra eller bearbeta något. För mig var det Louis som jag förlorade och inte bearbetat ordentligt.

Jag kom till en läkare som ordinerade mig motion. Promenader. Inget annat än just promenader. Just där och då kunde jag inte gå tio minuter utanför mitt eget hem, jag var fånge i min egen kropp. Den resan önskar jag inte att någon annan ska behöva uppleva.

Jag kämpade i flera månader och år med panikångest till och från. Men när jag började motionera med lugna promenader, då började jag bli frisk.

Jag gjorde ingenting annat än att gå. Läkaren ordinerade mig lugna promenader i början, sedan skulle jag öka och bli svettig. Ingen annan stressig träning. Har du en gång drabbats av panikångest så kan din hjärna lura dig att du får panikångest vid till exempel intervallträning, det blir för mycket stress, för mycket flängande, för mycket krav.

Allt detta kan din hjärna ta som ett hot. Hot= panikångest. Hjärtklappning=panikångest.

Jag tränade på att andas. Avslappningsövningar, sova bättre och ta det lugnt. Men motionen varje dag var A och O. Jag behövde endorfiner, när kroppen får endorfiner blir din hjärna lugn och du mår bättre. Det är vetenskapligt bevisat. Många stänger in sig och vågar inte röra på sig just på grund av att de inte vågar få högre puls eftersom det kan trigga panikångest.

Jag blev frisk efter ett år, sedan dess har jag faktiskt inte fått en enda panikångestattack. Men min hjärna kan ibland lura mig och tro det är panikångest. Som i bergen nu när vi vandrade.

Jag är känslig för när det är för varmt, vi hade gått länge, det var oerhört varmt och jag kände mig lite yr. Jag tappade fokus totalt, Janne märker det direkt och han frågade hur jag mådde. Där och då kunde jag inte ens svara för då blir det ännu värre.

Christer frågade också hur det var  med mig, han märkte nog det var något som hände.

Jag kunde inte svara då heller och där var min hjärna igång och påminde mig. En liten jävel påminde mig: ”Nu får du panikångest, du är högt, högt uppe på ett berg och nu kan du inte ta dig därifrån”. Hjärtat slog ännu fortare. Jag kände symtomen, känslan av att tappa kontrollen är det värsta som finns. Jag kunde inte längre gå i gruppen utan gick iväg själv.

Jag andades, blundade och talade om för mig själv att nu skärper du dig. Du är bara väldigt varm, det är ingenting annat än hög puls av att du klättrat och gått långt.

Jag hällde i mig vatten, tog några nötter jag hade i ryggsäcken och sedan lugnade allt ner sig.

Efter en stund kände jag mig som vanligt igen och jag kände mig starkare och starkare. Just då hade jag kunnat springa runt hela Gran Canaria kändes det som. Men det var bara för att jag fokuserade och tänkte bort paniken som tog över min kropp.

Känslan efteråt var helt fantastisk. Vi gick långt efteråt och jag mådde så bra!

Christer talade om att det är väldigt viktigt jag lär mig vilken puls jag ska ligga på när jag tränar mycket eller ska cykla långt i alperna. Kommer jag över min pulszon där jag ska ligga kan kroppen ta ut sig, mjölksyran kommer och min hjärna som går i försvarsläge kan tro det är panikångest på gång trots att jag själv inte framkallar det.

Pulsen är alltså oerhört viktig för mig att hålla koll på så kroppen inte ska lägga av.

Alla pusselbitar föll på plats.

Dagen efter gjorde vi ett syreupptagningstest där jag fick springa på löpbandet i olika hastigheter och Christer kollade hur min puls och vad jag hade för syreupptagning.

Jag blev så glad efteråt för att jag hade riktigt bra värden. Jag kände mig så lättad och stark! Christer ska nu hjälpa mig så jag kommer ha koll på hur min puls ska ligga när vi tränar, men framförallt när jag ska cykla långt och framförallt när det är långa backar och stigning. Även under klättring eller vandring i berg kommer det hjälpa mig.

Jag kan köra till exempel intervaller, men jag ska alltid värma upp lite längre, det hjälper kroppen att vänja sig och jag kommer in i en andra andning, på så viss blir inte hjärnan rädd när pulsen stiger.

Kroppen är fantastisk! Jag vet hur många det är som kämpar med panikångest, ångest och depression. Snälla, försök att ta er ut, promenader kommer hjälpa er, våga testa! Gå gärna med någon, det hjälpte mig mycket.

Jag är så glad över att få dela med mig av min resa,  det var fantastiskt att få föreläsa om att fullständigt tappa kontrollen, att få berätta om min sorg över att förlorat ett barn, men också få dela med mig av hur jag blev frisk och hur jag kom tillbaka, med hjälp av motion. Jag blev rörd till tårar när många kom fram efteråt, även alla som mailar mig och berättar att de känner samma sak, att panikångesten tagit över deras liv.

Nu skriver jag på min första bok, jag hoppas kunna hjälpa och inspirera andra.

 

  • 2017-04-13, 11:52
  • 25

Klockan sju ringde klockan och jag och Lisa-Marie gick ner till gymmet för ett morgonpass. Inte likt mig att gå upp så tidigt, men vad gör man inte när dotter fråga om vi ska köra ihop. Jösses så trött jag var först. Jag tränar ofta på morgonen men inte lika tidigt. Skönt att få ännu mer tid över. Men idag är listan lång som jag bockar av. Vi reser till Gran Canaria tidigt lördag morgon och jag har massor som behöver fixas.

Men nu känner jag mindre stress och är nöjd över vårt träningspass. I bland kan jag känna en klump i magen av all stress, men det funkar om jag tränar, sover och återhämtar mig, under en kortare period. Jag känner mig redan mer avslappnad och mer fokuserad. Jag måste verkligen träna för att fungera.

Tänk om alla som inte tränar och mår dåligt bara kunde testa.

Jag körde 30 minuter förbränning på bandet, lätt jogging och 30 minuter styrketräning, idag blev det ben. Kommer kännas på Bodypumpen i morgon.

Efteråt gjorde vi en smoothie som går snabbt att svänga ihop. Den är jättegod!

Smoothie med blåbär och hallon: 2 port 

3 dl mandelmjölk eller valfri vätska
1 dl turkisk yoghurt (skippa om du inte vill ha mejeriprodukter)
2-3 dl bär
Lite vaniljpulver
3 msk proteinpulver för mer protein, jag lägger i det efteråt.

Mixa några minuter för att det ska bli riktigt krämigt.

Åh så gott detta är! En smoothie är perfekt mellanmål eller direkt efter träning. Läskande gott.

Nu blir det mer jobb, ska iväg och köpa en ny telefon och fixa med lite tekninska prylar som inte fungerar. Finns nog inget som jag tycker är mer frustrerande. Haha.

Kikar in lite senare med smarriga recept inför påsk! Härligt med helg, eller hur!

 

 

 

2017-04-13 Johanna Toftby , ,
  • 2017-04-11, 12:00
  • 21

Härlig start på dagen! Morgonpasset på gymmet är klart före frukost. Jag vet att många av er börjar jobba tidigt och det kan bli svårt att få in träningen före arbetet. Testa på helgen då! Det går inte att beskriva känslan och du är redo för en lång dag med endorfiner och mer energi. Det gäller bara att komma förbi alla ursäkter man har för att inte träna just idag.

Vad har du för ursäkt för att inte träna? Och vad gör du för att komma förbi dem? Berätta här på bloggen!

Jag älskar styrketräning, löpning och de flesta gruppassen och jag tror det som är knepet för ett behålla gnistan för din träning. Gör något du tycker är kul! Krångla inte till det. Och framför allt, sluta hitta på ursäkter för att inte träna. Det är en ond cirkel där det alltid blir i morgon som man ska börja träna. Jag gör det också, och blir lika irriterad på mig själv varje gång.

Gör inte hälsenan lite ont? Oj då jag nös, bäst att jag väntar tills i morgon. Det är lite kallt. Jag har så mycket att göra i dag. Jag har kört dem allihop och alla är lika dåliga ursäkter. Naturligtvis ska man inte träna när man är sjuk eller anstränga en kroppsdel som man precis har skadat, Men jag ska vara väldigt sjuk för att övertyga mig själv om att jag inte ens kan ta en rask promenad för att komma igång. Det gör både kropp och själ gott och om inte läkaren sagt att man måste vila fullständigt så är det också en bra gissning att man blir frisk snabbare av att röra sig lite i stället för att gnälla och tycka synd om sig själv.

En rask powerwalk före frukost på helgen ger både kondition och styrka om du går uppför backar men det ger dessutom mycket endorfiner. Att varje morgon börja med en snabb powerwalk var det som gjorde att jag gick ner i vikt och kom i form igen. De kan vara beroendeframkallande på bästa sätt, till skillnad från ursäkterna som är beroendeframkallande på sämsta sätt.

Det finns några få läsare som gärna skriver spydiga kommentarer om mitt utseende, om hur jag väljer att träna, om att jag till exempel skriver om botox och skönhet eller egentligen vad som helst som de bara stör sig på. Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om dem.

Det är väldigt jobbigt att alltid vara negativ. Den klagande, bittra negativa inställningen äter upp dig inifrån. Du utstrålar ingen energi eller glädje, tänk vad trist att vara sådan jämt. Kanske är det just en ursäkt för att själv inte träna och ett dåligt samvete för att inte ta hand om sig själv som måste projiceras utåt.

Mitt tips för att bli gladare och gnälla mindre: Träna mer! Ut och spring! Rör på dig! Du släpper ut mycket stress, bitterhet och den trötta energin som gör dig arg och bitter. Lägg fokus på hur just du vill må. Du kommer att bli gladare, jag lovar. 

2017-04-11 Johanna Toftby
  • 2017-03-23, 11:28
  • 6

Innehåller adlinks 

Jag älskar att motionera före frukost! Idag har vi strålande sol i Skövde så jag och Lucy åkte upp till berget och gick en långpromenad. Det är så härligt när våren är på väg och solen värmer mer och mer.

Gillar ni vår? Jag vet att en del kan må dåligt när vi får mer ljus och allt spricker ut. Testa att motionera ännu mer så får du mycket endorfiner som du mår bra av istället för att stänga in dig. (vet det är tufft för er som har allergi)

Tänk för några år sedan så vågade jag inte gå ut före frukost utan en bars fickan. Helt otroligt. Svullen och överviktig, även om ni kanske inte tyckte jag var tjock var det alldeles för många kilon för mig. Jag bröt den onda cirkeln genom att öka motionen. En del börjar med kosten men för mig funkade det att öka träningen först. Jag tror nämligen det är viktigt för du får endorfiner och hormoner påverkar mycket. Allt i kroppen mår bättre av att träna och då går det hand i hand med kosten.

Därför ville jag inte äta det onyttiga och motionen stabiliserade min mättnadskänsla på grund av alla ”må bra hormoner”.

Mitt tips till dig som vill komma igång, som vill gå ner i vikt. Börja att promenera. Gå ett par gånger per dag i raskt takt. Öka tempot, du ska bli svettig. Ta bort det onyttiga du stoppar i dig, fortsätt motionera så kommer du sedan vilja äta nyttigt och mindre skräpmat.

Bonus är frisk luft och sol i ansiktet efter en skön runda. Lucy älskar det!

Vi gick ca en timma och vid halv elva gjorde jag gröt av rågflingor med hallon och en klick jordnötssmör.

Jag ska köra spinning lite senare, jag tänker på vad jag äter när jag ska träna hårdare, kör jag löpning före frukost unnar jag mig en god smörgås med gott pålägg.

Jag hällde även lite mjölk på gröten. Det bästa jordnötssmöret beställer jag HÄR.

Vill ni följa mina dagar filmar jag mycket på instastory. Vet ni vad det är? Ligger över instagram längst upp över bilderna. Kika där så hittar ni massor med korta klipp vad jag gör hela dagarna. Det blir en slags inblick i livet utan att man behöver gilla bilderna. Efter 24 timmar plockas bilderna bort automatiskt och sedan kommer ett nytt dygn. Jag filmar hela dagen, häng med om du vill!

Jag heter JohannaToftby på instagram om ni vill följa mig där.

Nu måste jag sätta fart, har massor med samarbeten som måste fotas och maila utkast sedan är det fix inför bloppisen. Så kul event det kommer bli på lördag!

  • 2017-03-07, 11:00
  • 20

Frukosten är dagens viktigast mål mat, får vi alltid höra. Om det nu stämmer så gillar jag att skjuta upp det viktigaste en stund så jag kan njuta av frukosten ordentligt. Jag älskar att ta en löprunda eller en powerwalk före frukost!

Hur gör ni med frukosten? Rejält, lätt, på en gång, efter en stund? Berätta gärna!

För mig är världens bästa start på dagen att träna. Nåja, allra först en kopp kaffe så både kropp och hjärna är vakna. Men jag äter sällan frukost direkt när jag vaknar, helst vill jag ha hunnit med att springa eller ta en powerwalk på mellan trekvart och en timma. Jag älskar att komma ut före frukost! Både hemma och på semestern. 

Sedan kan jag ta en rejäl frukost med gott samvete. Ägg för proteinet, smoothies för att det är både gott och nyttigt. Jag häller i ingefära, särskilt nu i förkylningstider, nyponpulver, kokosfett och en massa annat gott. Alla mina recept på smoothies hittar ni HÄR.

Om jag inte tränar så äter jag sällan frukost före klockan elva. Ju längre jag väntar, desto mindre sugen blir jag på att stoppa i mig något extra under dagen. Kroppen är fantastisk, det går att ändra sina vanor och få bort sitt sötsug. Rör du på dig mer så utsöndrar kroppen måbrahormoner och börjar ställa om sig. Med mer muskelmassa så börjar kroppen skrika efter bra mat i stället för onyttigheter.

 

Börjar man jobba tidigt och har dagislämning så är det förstås svårt att hinna med träning för frukost. Vänta då till helgen och testa, men har du svårt att komma igång, eller hålla igång, med träningen så är det verkligen värt att testa. Numera blir jag inte människa och kan jobba ordentligt förrän jag fått min morgonträning.

Nu har jag och Lucy varit ute på en långrunda i ett kallt Göteborg.

Har du provat att morgonträna? Berätta hur det gick!

 

  • 2017-02-07, 23:58
  • 5

Kvällens pass blev CX-WORX och löpning efteråt. Det första passet är 30 min ren styrka. Ett effektivt och jobbigt pass där du arbetar med hela kroppen. Jag gillar det och kör passet flera gånger i veckan. Märker redan att jag blivit starkare i bålen, som är det viktigaste i din träning. Spelar ingen roll om du har pangstarka ben, bålen är viktigast för din kroppshållning och basen i all träning. Är man otränad får man tyvärr lättare problem med höft och rygg så öka på träningen så slipper du även andra besvär. (Jag hade ofta ont i ryggen när jag inte tränade)

Efteråt körde jag kondition. Löpning på bandet 30 min. Kör i den ordningen om ni vill förbränna efter styrkepass. Då kommer ni få resultat!

Vad roligt att ni gillar mer film här på bloggen, det blir ju en helt annan kontakt och jag tycker det är kul med filmklipp som inte är avancerade. Det ska gå snabbt och lätt, ni kommer även få stå ut med min dialekt då och då. Haha!

Jag kom hem till tacos och Parnevik på TV:n En lyx att få maten serverad efter dusch. Orka hålla på ställa fram vackra skålar och allt, fram med nacopåsen på bordet bara.  Så jobbade tjejerna idag och så rätt! Jag lutade mig tillbaka bredvid Lucy och fick jättegoda tacos.

Nu kryper jag ner, hoppas ni får en bra start på onsdag.

 

 

Innehåller adlinks  Vackra pampiga hotell W är ett måste om man är i Barcelona. Gå dit och ta något gott att dricka, njut av utsikten och glöm inte kameran. Allt är vitt och…

Det går liksom inte att undgå se på mitt kroppsspråk om något är galet, man ser ganska tydligt om om jag tycker något är bra eller dåligt. Årets bild fotade Linda! Älskar…