• 2017-10-30, 07:00
  • 43

Första veckan gjord på utmaningen, hur känns det i rumporna?

Dags för mig, Janne, att göra ett gästspel här inne igen. Har ni kommit igång med utmaningen? Jag kör självklart, vi kan ju inte ha ett ojämlikt förhållande Johanna och jag.

När vi messar varandra stämmer vi alltid av hur många utav dagens hundra squats som är klara. Passa på att dra med era nära och kära, det blir ju så mycket roligare om man peppar och hetsar varandra.

Har ni hängt med sedan starten har ni nu gjort 700 stycken!! Bara 9 300st kvar till vi tar examen, och då kommer vi strutta fram kan jag lova. Här kommer en film från igår när jag körde bland ekorrar och sälar i Slottskogen. Det gick vilt till.

I helgen har vi prioriterat att vara utomhus och ni som följer mig på instagram (janne_fors) VET att solen alltid skiner i Göteborg. Men att försöka gå en PW med en bloggare är inte alltid lätt…. Man skulle faktiskt kunna säga att det alltid är svårt för det dyker upp saker som skall fotas hela tiden. Man får nästan jogga emellanåt för att hålla en acceptabel kilometertid.

Och dyker det inte upp saker så är det selfies på agendan, ja ni fattar va? Som bloggerska så jobbar Johanna hela tiden, letar efter nya snygga miljöer att ta vackra bilder på eller en ny snygg outfit. Nedan får ni några exempel:

Vill ni ha mer från mig och mina lite mer behind the scenes bilder så hojta till i kommentarsfältet så dyker jag upp igen, dela också vettja!

Kram och en high five från mig för en första väl genomförd squatsvecka!

Janne

  • 2017-10-24, 11:40
  • 8

Wow! Vad kul att ni är många som är med i utmaningen! Nu kör vi 100 squats om dagen i 100 dagar! Du kan börja när du vill, du kan även dela om dem under hela dagen, du kan även göra dem på olika sätt.

Jag kommer tipsa er flera gånger i veckan så missa inte kika in här på bloggen. Ni som taggar #squats100dagartoftby på instagram kan vinna fina priser!

En squats är helt enkelt en knäböj där du sätter dig rakt ner som att du sätter dig på en stol.

-Dina knän ska inte gå över foten.

-Överkroppen ska inte ”ramla framåt”, den ska rakt ner,  det gör den ofta i början när du är otränad, successivt kommer du märka att du kommer rakare och rakare.

-Tyngden ska vara på hälarna, inte på tårna.

-Stanna och gå upp igen när ryggen säger stopp.

-Du ska känna det bränner i lår och rumpa, fokusera på dina muskler så hittar du dem lättare.

-Lägg något under hälarna så tippar du inte framåt i början.

Här kör jag och Maggan Squats, två vikter eller en bok funkar bra i början så märker du att ryggen inte faller framåt.

-Dela upp dem i början, gör 10 åt gången om du är otränad. Du som är tränad, lägg till vikter som du håller i.

-Ta en pinne eller kvast, när du går ner i en squats sträcker du armarna rakt upp.

-Bredda dina squats, kör smalare. Lägg till hopp.

Jag kommer visa bilder även på instastory så ha koll där, nu kör vi!

Nu ska även min rumpa upp igen, jag har aldrig varit så stark som efter utmaningen för jag kickade igång min träning på en helt annan nivå. Kombinera er utmaning med annan träning så kommer du få stora resultat. Detta är ett sätt att komma igång på eller ta träningen till en ny nivå.

Heja oss!!

 

 

 

 

 

 

  • 2017-09-27, 10:54
  • 270

Jag har precis varit på gymmet, jag älskar morgonträningen som gör att kroppen vaknar till ordentligt! Hungrig som en varg efteråt och då är frukosten extra god. 

Nu vill jag muta er till att träna mer också! Säg bara vem du helst av alla vill ha som träningskompis så kan du vinna två biobiljetter, en till dig och en till din träningskompis.

 Jag vet att många av er läsare redan tränar, men det är också många som vill komma igång och säger att ni ska börja i morgon. Hela tiden. Därför tänker jag belöna er med en liten morot.

Träningen blir ju ännu roligare om du tränar tillsammans med någon. Dessutom blir det svårare att smita undan och säga att man ska göra det i morgon i stället. Jag och tjejerna går ofta ihop och jag och Janne älskar både gymmet och cykling. 

Vem skulle du vilja ta med dig till gymmet? Vem som helst, din moster eller Brad Pitt, skriv bara vem du vill träna med så har du chansen att vinna två biobiljetter som belöning för din träning.

En biljett till dig och en till din träningskompis. Fast om Brad Pitt är upptagen så kanske du får ge biljetten till någon annan ändå, jag ska inte snoka.

Jag drar en vinnare redan i morgon, exakt ett dygn efter detta inlägg. 

Dela gärna!

 

  • 2017-09-11, 08:00
  • 26

 

Finns det något godare än att börja dagen med en nyttig och god smoothie! Den här tål att delas igen, jag befinner mig ju som ni vet i Palma men vill smita in och tipsa er om en god smoothie. Busenkelt men vansinnigt gott.

Jag brukar gå ut och gå eller springa varje morgon, sedan är det  så gott med en smoothie direkt efter och en dusch.

Önskar er en riktigt fin start på veckan, nu ska vi iväg på äventyr hela gänget.

Puss och kram!

Smoothie med blåbär och hallon: 2 port 

3 dl mandelmjölk eller valfri vätska
1 dl kvarg eller turkisk yoghurt
1,5 dl hallon
1,5 dl blåbär
Lite vaniljpulver
1 tsk pressad ingefära

Mixa några minuter för att det ska bli riktigt krämigt!

 

 

 

 

2017-09-11 Johanna Toftby , ,
  • 2017-08-28, 20:51
  • 12

Idag körde jag och Marilyn bodypump, älskar kicka igång träningen första dagen på veckan för då kommer man igång. Jag har stoppat i mig för mycket gott i sommar och ogillar mina extrakilon jag dragit på mig. Men det är skönt när man märker det händer grejer så fort man ökar på träningen igen, eftersom vi är hemma i vardagen är det vår vanliga mat. Mindre kolhydrater och kött på veckorna, in med vår nyttiga goda mat igen.

Många frågar ofta hur man kan få bort fettet på magen snabbare, eller de stora ridbyxlåren, eller gäddhänget på armarna?

Nix. Det går inte punktmarkera på kroppen. Det gäller att strypa kaloriintaget och öka på din förbränning istället.

Älskar känna mig stark, älskar orka springa 1 mil och inte tro jag dör av en hjärtinfarkt.

Vi ska må bra av att träna, det är ju inte bara för att du ska gå ner i vikt. Det är framförallt för att du ska vara frisk. Hjärta och lungor behöver träna för att orka. Det är många som glömmer det. Att det är livsviktigt att röra på sig för att kroppen ska må bra. Har du en usel kondis och du rör på dig tre dagar i veckan får du resultat bara efter ett par veckor.

Det är vad du stoppar i dig som du ska tänka på om du vill gå ner i vikt. Bort med allt fika, godis och det där onödiga kroppen inte behöver. Men sedan ska man njuta också, allt är balans.

Jag brukar tänka så här. Klart jag vill ha en bit kladdkaka om någon bjuder. Om jag är sugen. Man måste inte alltid tacka ja. Men måste man vräka i sig den största biten? Gjorde jag jämt förr. Tog alltid en kaka till. Var aldrig nöjd. Svullen som en gris och ökade i vikt.

Men då är det lätt att kilon kommer smygandes för din hjärna vill bara ha mer och mer.

Bryt innan det går för långt. Var ärlig mot dig själv.

Jag kommer alltid förespråka träning för jag vet att kommer du igång att röra på dig kommer dina måbra hormoner vilja ha nyttig mat. Inte massa socker eller chips. Din ämnesomsättning kommer förändras. Så kör inte latmanstaktiken som bara stryper maten eller kör en snabbdiet och inte rör på sig alls. Det håller inte.

Tips på grymma magövningar jag visar hittar ni HÄR! Enkla att köra hemma. Här hittar du ett inlägg om löpning. 

Snälla testa att kom igång med promenader i början, du kommer långt på det. Bara du rör på dig. Dansa, spring i trappor, cykla, lyft skrot. Dra med dig någon så blir det roligare!

Din kropp kommer älska att du tar hand om dig. För efteråt kommer endorfiner och du blir glad.

Jag lovar.

 

  • 2017-05-15, 14:22
  • 2

Samarbete med Solyckans massage 

Nu ska jag tipsa er om en värdefull app ni måste ladda ner! Appen heter Hållning är livet och det är min duktiga massör Annika som tagit fram den. Appen handlar om att må bättre helt enkelt. Hur din inställning påverkar din kropp, hur du kan träna på din hållning, balans och mycket mer.

Varannan vecka går jag på massage hos Annika på sollyckans massage här i Skövde. Bästa stunden på hela veckan och jag prioriterar den investeringen till mig själv. Dels för att min kropp behöver det men också för att jag kommer ner i varv, slappnar av riktigt ordentligt, det är skönt när jag jobbar mycket och har fullspäckat schema.

Annika är så duktig och härlig. Appen heter Hållning är livet och kostar endast 30 kronor. 

Innehållet i appen motsvarar sju appar och är en investering om du vill förbättra din livskvalite. När ni laddar ner appen ska ni inte välja ”företagsversionen utan enbart hållning är livet.

För att bibehålla en god kroppshållning behöver du en stark och smidig kropp. Framförallt är det viktigt att träna mag och ryggmusklerna, bålstabiliteten.

Att komma igång med träning är ett aktivt val. Du vet varför du behöver och vill träna, Annika tipsar er om så mycket tips och motivation i appen, jag tar ofta fram och läser för jag får så mycket tips och motivation.

 

När du hittat en träningsform och bestämt dig behöver du vara uthållig och fortsätta med träningen kontinuerligt. Kondition och styrka är färskvaror, så försök hitta former som inspirerar dig att vilja fortsätta.

Därför jag gillar pepp, inspiration och motivation, det hjälper även mig när jag ibland tycker det är tungt att komma iväg.

 

  • 2017-05-03, 09:38
  • 18

Vilket underbart väder! Nu får vi passa på att njuta av sol och värme. Jag går varje morgon med Lucy, sedan brukar jag ge mig ut på kvällen för en löprunda. Igår sprang jag efter åtta på kvällen, det är det bästa jag vet att få känna luften, att känna hur kroppen orkar springa och den härliga känslan att kroppen orkar.

Har du någon favoritlöprunda att tipsa mig om? Berätta gärna!

Man kan ju börja med att gå för att inte chocka kroppen, vill du öka din kondis ska du gå i backar, kuperat är jättebra. Öka farten, du ska få upp pulsen, nästa runda känner du att kroppen orkar lite till. 

Börja jogga, men sätt inte upp att du ska jogga fem kilometer direkt. Du kommer må dåligt över att du bara orkade springa 500 meter och då kommer du inte vilja springa mer. 

Testa istället att springa fem kilometer totalt, eller en kilometer till att börja med, och dela upp det istället för att springa allt på en gång.

Jogga, gå, jogga, gå, jogga, gå. Redan efter ett par veckor har du nått stora resultat och märker att du både blir starkare och piggare. 

Jag älskar känslan av att känna att min kropp orkar, jag älskar känslan av att känna mig glad! Jag älskar känslan av att känna mig stark. Att orka nästa runda blir bara lättare med tiden, snart kommer dina endorfiner att tvinga ut dig och du kommer må ännu bättre. 

Nu ska jag packa ihop och göra i ordning mig, idag blir det jobb utomhus, fina klänningar ska plåtas!

 

2017-05-03 Johanna Toftby , ,
  • 2017-04-29, 14:56
  • 3

I morse körde jag och tjejerna spinning på gymet, ett utav våra favoritpass! Det är extra kul när vi kan gå ner och köra tillsammans. Jag älskar när jag märker hur kroppen svarar, att det går bättre för varje gång och man lär sig hur man ska få fart på sin förbränning och kondition. Testa att värma upp ordentligt, det hjälper er att orka mer.

Tränar ni tillsammans med era barn? Jag tycker det är ett fantastiskt sätt att få umgås på.

Vet att många föräldrar tycker det är jobbigt när tonåringarna inte längre vill hänga med mamma eller pappa, men hitta något som alla gillar istället. Träna tex. är ett kul sätt att umgås på, dels får man in träningen i deras liv men man gör också något tillsammans. Jag märker att de är glada efteråt.

Jag och tjejerna tränar ofta grupp-passen ihop. Vi peppar varandra, det är sån glädje att få sitta på varsin cykel på ett spinningpass och alla kämpar. Det är viktigt med endorfiner, Marilyn behöver det för hon pluggar mycket och Lisa-Marie för att hon jobbar mycket.

Lisa-Marie stretchar

Alla behöver göra något som man mår bra av och man behöver ju inte sitta på ett fik med sin mamma eller pappa man inte vill, ett roligt pass tillsammans kan vara det som passar alla. Det är ju faktiskt vi föräldrar som är barnens förebilder. Även om de inte skulle erkänna det under en viss period. Hehe.

Efteråt kan man äta något gott ihop, prata om passet, lyckoruset ihop med musiken på passet och kämparglädjen tror jag är viktigt speciellt för tonåringar.

Det allra viktigaste är att göra något som barnen tycker är roligt där de kan utvecklas och få känna sig duktiga.

Det här passet var det massor med intervaller, då är det ännu viktigare med uppvärmning och kroppen kan ta i till max. Svetten sprutar, det är en underbar känsla att känna att man har kondition och orkar trycka på mer för varje gång.

Glad mamma och glada barn. Vilken härliga lördag.

Rabattkod på snygga träningskläder från Odd Molly i nästa inlägg.

  • 2017-04-27, 22:28
  • 14

Gillar ni klassisk Bodypump? Jag älskar det och försöker köra flera pump i veckan ihop med löpning, spinning och en del gym. I morse gick jag och Lucy ca fem km uppför berget, det är en bra start att kunna komma ut och gå eller springa varje dag. Efter jag hade influensan i februari tappade jag min kondition helt och hade svårt för att komma igång igen. Så jobbigt!

Hur är er kondis? Känner ni er i form eller vill ni förändra något?

Hur kul är det att få hög puls efter några trappsteg? Blodsmak i munnen efter sprungit 500 m? Men det tog knappt två veckor, sedan var jag igång igen. Jag hatar att känna mig usel i form. Vill känna mig stark och orka springa, därför jag vill peppa er att komma igång eller öka tempot. Ni kommer älska känslan när ni flyger fram.

Vill ni få bättre kondition? Gå gärna i backar, öka tempot, testa jogga. Kör gärna raska powerwalk men öka för varje gång, kör intervaller tex mellan lyktstolpar. Men framförallt backar där du trycker på lite, det kommer ge dig massor.

Idag har jag suttit hemma vid datorn och jobbat och fått undan en hel del. Så skönt! Men sedan körde vi ett hårt bodypump-pass.

Är så glad över träningsveckan på Gran Canaria för kroppen har verkligen kommit igång ordentligt. Vilken kick! Därför träningsresor är bra, du bygger upp väldigt mycket när du rör på dig så mycket som man gör under den veckan, sedan är det bara att fortsätta hemma.

Nu taggar vi äntligen fredag!

  • 2017-04-25, 16:36
  • 32

Har du inte testat på att vandra, gör det. Nu har vi varit hemma två dagar efter den fantastiska träningsveckan på Gran Canaria med Topphälsa och jag längtar redan till nästa resa. Att vi skulle vara med och vandra uppe i bergen varje dag hade vi planerat, men jag visste inte hur underbart det var. Att motionera i flera timmar, gå brant uppför, balansera och parera när det krävs koncentration för att inte ramla var mycket jobbigare och roligare än vad jag kunde föreställa mig.

Nu är jag hemma och ska äntligen börja med något som jag funderat på länge: min bok! En egen bok om min resa till att äntligen känna mig nöjd med mig själv, mitt liv och min kropp. Vill du läsa den? Ge mig gärna tips om precis vad du vill läsa i så fall!

I sommar ska vi cykla nere i alperna igen, men nu blir det även vandring. Jag älskar det och nu har vi fått en mjukstart och lärt oss mycket. Att vandra i grupp som vi gjorde med vår fantastiska Christer Skog som lagledare gjorde det ännu bättre. Han har stor respekt, allt han berättade för oss kändes så logiskt, men det var också mycket nytt som vi fick lära oss. Han har tränat eliten både i Sverige och i världen, jag är otroligt glad att ha fått lära känna honom under veckan.

Jag drabbades för många år sedan av svår panikångest. Jag har skrivit mycket om det på bloggen och under träningsveckan höll jag en  föreläsning om vad som drabbade mig när jag blev sjuk. När du drabbas av panikångest är det något som kroppen vill säga dig. Det är en varning att du behöver förändra eller bearbeta något. För mig var det Louis som jag förlorade och inte bearbetat ordentligt.

Jag kom till en läkare som ordinerade mig motion. Promenader. Inget annat än just promenader. Just där och då kunde jag inte gå tio minuter utanför mitt eget hem, jag var fånge i min egen kropp. Den resan önskar jag inte att någon annan ska behöva uppleva.

Jag kämpade i flera månader och år med panikångest till och från. Men när jag började motionera med lugna promenader, då började jag bli frisk.

Jag gjorde ingenting annat än att gå. Läkaren ordinerade mig lugna promenader i början, sedan skulle jag öka och bli svettig. Ingen annan stressig träning. Har du en gång drabbats av panikångest så kan din hjärna lura dig att du får panikångest vid till exempel intervallträning, det blir för mycket stress, för mycket flängande, för mycket krav.

Allt detta kan din hjärna ta som ett hot. Hot= panikångest. Hjärtklappning=panikångest.

Jag tränade på att andas. Avslappningsövningar, sova bättre och ta det lugnt. Men motionen varje dag var A och O. Jag behövde endorfiner, när kroppen får endorfiner blir din hjärna lugn och du mår bättre. Det är vetenskapligt bevisat. Många stänger in sig och vågar inte röra på sig just på grund av att de inte vågar få högre puls eftersom det kan trigga panikångest.

Jag blev frisk efter ett år, sedan dess har jag faktiskt inte fått en enda panikångestattack. Men min hjärna kan ibland lura mig och tro det är panikångest. Som i bergen nu när vi vandrade.

Jag är känslig för när det är för varmt, vi hade gått länge, det var oerhört varmt och jag kände mig lite yr. Jag tappade fokus totalt, Janne märker det direkt och han frågade hur jag mådde. Där och då kunde jag inte ens svara för då blir det ännu värre.

Christer frågade också hur det var  med mig, han märkte nog det var något som hände.

Jag kunde inte svara då heller och där var min hjärna igång och påminde mig. En liten jävel påminde mig: ”Nu får du panikångest, du är högt, högt uppe på ett berg och nu kan du inte ta dig därifrån”. Hjärtat slog ännu fortare. Jag kände symtomen, känslan av att tappa kontrollen är det värsta som finns. Jag kunde inte längre gå i gruppen utan gick iväg själv.

Jag andades, blundade och talade om för mig själv att nu skärper du dig. Du är bara väldigt varm, det är ingenting annat än hög puls av att du klättrat och gått långt.

Jag hällde i mig vatten, tog några nötter jag hade i ryggsäcken och sedan lugnade allt ner sig.

Efter en stund kände jag mig som vanligt igen och jag kände mig starkare och starkare. Just då hade jag kunnat springa runt hela Gran Canaria kändes det som. Men det var bara för att jag fokuserade och tänkte bort paniken som tog över min kropp.

Känslan efteråt var helt fantastisk. Vi gick långt efteråt och jag mådde så bra!

Christer talade om att det är väldigt viktigt jag lär mig vilken puls jag ska ligga på när jag tränar mycket eller ska cykla långt i alperna. Kommer jag över min pulszon där jag ska ligga kan kroppen ta ut sig, mjölksyran kommer och min hjärna som går i försvarsläge kan tro det är panikångest på gång trots att jag själv inte framkallar det.

Pulsen är alltså oerhört viktig för mig att hålla koll på så kroppen inte ska lägga av.

Alla pusselbitar föll på plats.

Dagen efter gjorde vi ett syreupptagningstest där jag fick springa på löpbandet i olika hastigheter och Christer kollade hur min puls och vad jag hade för syreupptagning.

Jag blev så glad efteråt för att jag hade riktigt bra värden. Jag kände mig så lättad och stark! Christer ska nu hjälpa mig så jag kommer ha koll på hur min puls ska ligga när vi tränar, men framförallt när jag ska cykla långt och framförallt när det är långa backar och stigning. Även under klättring eller vandring i berg kommer det hjälpa mig.

Jag kan köra till exempel intervaller, men jag ska alltid värma upp lite längre, det hjälper kroppen att vänja sig och jag kommer in i en andra andning, på så viss blir inte hjärnan rädd när pulsen stiger.

Kroppen är fantastisk! Jag vet hur många det är som kämpar med panikångest, ångest och depression. Snälla, försök att ta er ut, promenader kommer hjälpa er, våga testa! Gå gärna med någon, det hjälpte mig mycket.

Jag är så glad över att få dela med mig av min resa,  det var fantastiskt att få föreläsa om att fullständigt tappa kontrollen, att få berätta om min sorg över att förlorat ett barn, men också få dela med mig av hur jag blev frisk och hur jag kom tillbaka, med hjälp av motion. Jag blev rörd till tårar när många kom fram efteråt, även alla som mailar mig och berättar att de känner samma sak, att panikångesten tagit över deras liv.

Nu skriver jag på min första bok, jag hoppas kunna hjälpa och inspirera andra.

 

Jag blev sugen på julskinka idag och fick med mig både det ena och det andra hem från affären. När tjejerna kom hem ikväll stod det ett litet minijulbord uppdukat och julmusik…

Black week är i full gång och idag får ni förtur hos Blueco.se! Ni får 25% rabatt på allt! Passa på att fynda julklappar eller hitta vinterns festklänning. Skriv koden JOHANNABLK25 vid kassan…